Fuziah Salleh

Mendamba Politik Baru

Ahli Parlimen Keluar Dewan

pb040019

Hari ini, Ahli Parlimen pembangkang bertindak keluar dari Dewan Rakyat setelah Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak enggan melayan soalan yang dikemukakan ketika sesi perbahasan penggulungan Rang Undang-undang Bajet 2009.

Turut mengecewakan lagi apabila perangkaan yang dibentangkan adalah berbeza dengan perangkaan yang dibentangkan oleh Perdana Menteri sebelum ini.

Ketua Pembangkang, Dato Seri Anwar Ibrahim bertindak bangun dan keluar dewan setelah sebelum itu, YB Tian Chua (Batu) telah diarahkan keluar dewan oleh Tan Sri Pandikar Amin apabila tetap berkeras mengatakan bahawa bajet yang dibentangkan itu melanggar Perintah Tetap 66(1). Sejurus selepas itu, telah diadakan sidang media berkenaan hal ini di luar dewan.

Pendirian yang diambil oleh Najib yang tidak memberi laluan kepada mana-mana Ahli Parlimen untuk mendapatkan penjelasan mahupun pertanyaan, mendapat tentangan hebat daripada pihak pembangkang dan sikap beliau menunjukkan bahawa 50 tahun pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional, mereka boleh melakukan apa sahaja mengikut kepentingan mereka dengan meminggirkan peranan yang seharusnya dimainkan oleh Ahli Parlimen Malaysia.

November 5, 2008 - Posted by | Politics

5 Comments »

  1. Inilah sikap kurang ajar yang ditunjukan oleh ahli Parlimen pembangkang. Mereka menghina dewan yang mulia dengan mengambil tindakan bodoh lagi kebudak-budakan iaitu keluar dari dewan sebagai menunjukkan bahawa mereka memberontak dan keras kepala macam kepala Anwar…Padahal mereka telah diberitahu supaya jangan mencelah dan jika ingin bertanya soalan, boleh tanya selepas Najib buat pembentangan… Ini tak, nak tunjuk keras kepala juga. Apa salahnya tunggu sehingga Najib selesai? Kan itu lebih profesional… Bila Najib dah habis buat pembentangan, nak hentam ke, nak serang ke, nak ape ke,….lantaklah…

    Comment by Jeffripower | November 5, 2008

  2. sikap kurang ajar ni diajar BN la jeffripower oiii….pembentangan bajet oleh DSAI pun MP BN kuar dewan gak….tu agaknya terlebih ajar kut…..tapi yer la kan jeffri,kita ni tengok tv jer bukan duk dalam dewan….apa la kita tau kan….asal MP pembangkang kuar dewan front page paper ngan berita……Menteri Kewangan tak brani masuk dewan,MP BN kuar dewan takde lak citer……kita rasa Jefferi kena beli cd sidang dewan la……baru power

    Comment by KITA | November 5, 2008

  3. pembentangan bajet dengan penggulungan tu beza banyak wooooo……dah sah sah najib takut nak berdepan dengan MP PR….alasan selepas gulung nak bagi laluan…..kalau dah gulung sah sah la langsung tak bagi….ko tengok la hari ni terus terima pakai apa yang dia cakap…..apera!!!saper yang tanggung lebihan bajet tu? Najib? kak Ros? Pak Lah?

    Comment by abangpower | November 5, 2008

  4. Renungan Untuk Bangsa MELAYU: tak kira PAS, KeADILan atau UMNO

    Cuba gunakan masa anda sebentar untuk maklumat ini. Selepas itu
    terpulang pada anda untuk bertindak.

    TOLONG BACA INI SEHINGGA HABIS; SEKIRANYA ANDA SAYANGKAN MELAYU &
    ISLAM DI MALAYSIA . PERHATIAN KEPADA SELURUH BANGSA MELAYU ISLAM.

    Rencana di bawah adalah diterbitkan oleh sebuah majalah di
    London . Penuntut Melayu yang ada di sana perlu dan
    bertanggungjawab untuk disebarkan ke tanah air. Rencana tersebut
    telah dialihbahasakan ke dalam Bahasa Melayu seperti ternyata di atas.
    Setelah saudara/saudari meneliti akan hakikatnya, saya meminta
    saudara/saudari merenung sejenak jauh ke hadapan akan nasib bangsa
    kita. Tidak mustahil dalam jangka masa dua penggal pilihanraya akan
    datang, segala hasrat dan cita-cita tersebut akan dapat dibuktikan
    kepada kita semua. Memandangkan kepada jumlah pengundi di Malaysia
    sekarang ini seramai 7 juta itu, hampir-hampir separuh darinya terdiri
    dari bangsa Cina. Kita sebagai anak pribumi Malaysia Jati,
    wajiblah menginsafi dan bertindak cepat sebelum nasi menjadi
    bubur. Sedarlah, insaflah, bangunlah bersatu, pada menjalani kesedaran
    pertaruhan ini. Janganlah diabaikan. Ingatlah kebangkitan kamu di hari
    ini walaupun kecil akan dapat menghindarkan kehancuran agama, bangsa
    dan tanah airmu BUMI MALAYSIA . Jangan biarkan generasimu dan anak
    buahmu di hari kemudian menangis tersedu sendirian.Hanya kamu golongan

    yang
    bersemangat waja ini saja yang boleh memainkan peranan ini. Panjangkan

    kesedaran ini kepada saudara-maramu yang lain demi bagi
    melindungi maruah bangsamu. “BANGUN MELAYU, ISLAM DAN PERTIWI”.
    Bangkitlah dari sekarang sebelum terlambat.

    P/S Harap edarkan kepada rakan-rakan sebangsamu.

    Unit sebaran Am.

    Rencana ini adalah diterbitkan oleh sebuah majalah di London .

    TAJUK: ‘BERSATULAH KAUM CINA’

    Kita semua kaum Cina di mana sahaja kita berada mestilah berbangga
    dengan bangsa kita; samada Cina Amerika, Cina Singapura, Cina Taiwan
    dan Cina Malaysia . Kita mestilah mengekalkan identiti kita. Di

    Malaysia,
    kita mesti memberitahu anak-anak kita dan mengajar mereka cara-cara
    perjalanan halus. Setakat ini oleh kerana kedudukan kita, kita tiada
    pilihan untuk memilih kerajaan yang majoritinya dikuasai oleh orang
    Melayu. Tetapi kita sedar dibidang perniagaan dan perindustrian,
    orang Melayu tidak ada melainkan mengekalkan bangsa kita (Cina)
    sebagai unsur utama meninggikan ekonomi Malaysia dengan meletakkan
    keutamaan Bahasa Mandarin atau Kantonis di dalam akhbar tempatan
    sebagai syarat penerimaan atau syarat kelayakan perlu.

    Maka orang-orang Melayu tentunya terpinggir dari bidang
    pekerjaan tersebut. Jadi kita mengambil kesempatan ini atas
    kedudukan kita
    dan meminta hak-hak politik. Orang-orang kita yang bergiat di bidang
    pelajaran hendaklah pastikan bahawa generasi yang akan datang tidak
    akan diajar segala pengorbanan orang Melayu, terutama sekali dalam
    pelajaran sejarah, Ilmu Alam dan lain-lain mata pelajaran, baikpun di
    sekolah rendah mahupun di sekolah menengah.

    Kita mesti mengajar anak-anak dan anak orang Melayu supaya
    mempunyai pendirian bahawa kejayaan itu bergantung semata-mata atas
    kebolehan. Untuk tujuan ini kerajaan Singapura yang kita harus
    banggakan kerana telah berjaya memecah-belahkan orang-orang Melayu
    dengan cara membahagikan mereka kepada banyak puak seperti Banjar,
    Acheh, Bugis, Mandaling, Boyan dan lain-lain. Dari kesannya jiwa
    Rancangan ini, orang Melayu yang dulunya merupakan 19% daripada
    penduduk Singapura, sekarang hanya tinggal 10% sahaja. Sekarang
    mereka tiada pilihan melainkan memuji kerajaan Singapura kerana memberi
    mereka satu kestabilan, keadilan dan harapan untuk masa depan iaitu
    mana-mana bentuk yang kerajaan suka dan fikirkan, pasti mereka terima,
    sebabnya orang Melayu di sana tiada mempunyai suara lagi dan mereka
    akan tetap menemui kegagalan.

    Sebagai orang Cina tulin, saya juga berbangga dengan cara yang
    dilakukan oleh En. Lim Chong Eu di Pulau Pinang untuk memecah-belahkan
    orang-orang Melayu di sana . Beliau telah berjaya mengambil
    tanah-tanah orang-orang Melayu dan memajukannya sebagai kawasan
    perumahan dan perindustrian. Oleh kerana harga rumah-rumah itu
    terlalu tinggi bagi orang Melayu, mereka tiada keupayaan langsung
    untuk memiliki rumah-rumah tersebut. Polisi ini tidak sahaja harus
    dilakukan di Pulau Pinang, tetapi juga di lain-lain tempat selain
    bandar-bandar besar seperti Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban, Melaka, Johor
    Bahru dan Kuantan. Kita orang Cina harus mara ke Alor Setar, Kangar,
    Kota Bharu dan Kuala Terengganu.

    Tujuan kita ialah untuk menguasai segala kegiatan perdagangan
    yang berkaitan dengan bahan makanan, enjin, bank-bank serta pertanian.
    Alasan yang munasabah perlu dicari dan dikemukakan kepada kerajaan
    untuk menaikkan harga barang-barang keperluan harian. Inilah yang
    kita
    akan terus gunakan untuk mendapatkan kekuasaan politik di Malaysia.

    Oleh
    kerana kita telah kukuh di bidang Antarabangsa, kita mesti
    menganggap bahawa saluran penyebaran am yang ada pada kita. Setakat
    ini, dunia menganggap bahawa kerajaan Malaysia sekarang adalah anti

    Cina
    dan Pro-Melayu dan juga kita orang Cina ditindas. Orang Cina
    tersingkir dari kebanyakan peluang, itulah anggapan mereka.

    Juga bahawa kepakaran dan titik peluh kita telah tidak diberi dan
    mendapat ganjaran yang sepatutnya. Walau bagaimanapun, kebelakangan
    ini terdapat langkah-langkah yang diambil oleh elit-elit Melayu untuk
    mengubah gambaran ini dan menyuarakan apa yang sebenarnya berlaku.

    Kita sebaliknya mematahkan langkah-langkah itu sebelum ianya
    berjaya dilaksanakan. Dalam bidang politik, orang-orang Cina haruslah
    bergembira dengan perpecahan demi perpecahan terlibat di kalangan
    orang-orang Melayu dengan keluarnya Pas dari Barisan Nasional,
    keluarnya ahli UMNO ke parti KeAdilan dan semakin perpecahan itu
    menguntungkan kita.

    Saya sebagai orang Cina, sangatlah bergembira untuk memberitahu
    anda bahawa salah satu sebab penyingkiran itu adalah jarum dan
    tindak-tanduk teman-teman kita Gerakan dan MCA di dalam Barisan
    Nasional dan DAP dari luar. Sekarang tibalah masanya untuk kita
    menanam perasaan benci di kalangan orang-orang Melayu terhadap
    pemimpin mereka. Kalau kita bijak menjalankan operasi kita, kita akan
    berjaya mengasingkan Perdana Menteri sekarang ini yang terlalu jujur
    menjadi seorang Ahli politik. Kalau kita orang-orang Cina bersatu,
    kita berjaya memecah-belahkan Dato’ Sri Dr. Mahathir Mohamed dengan
    Dato’ Sri Anwar Ibrahim, kumpulan Abdullah Ahmad Badawi dengan Kumpulan
    Najib Tun Razak.

    Apabila British meninggalkan Malaysia , pemerintahan adalah di
    tangan beberapa orang Melayu pilihan. Kita ketahui bahawa
    pemimpin-pemimpin Melayu ini kiranya disukai oleh orang Melayu sendiri.
    Pada keseluruhannya, mereka adalah orang-orang miskin tetapi bernafsu
    besar. Kita berkeupayaan memberikan apa yang mereka mahu. Kita akan
    terus mendapat apa yang kita kehendaki dari mereka. Kemudian sesudah
    kita memberi mereka secukupnya, kita akan mendedahkan mereka ini.
    Kita akan meminta mereka supaya dilucutkan daripada jawatan-jawatan
    mereka. Kita tidak akan rugi apa-apa dengan pemecahan itu, malah
    menguntungkan orang-orang Cina. Pekerjaan ini mesti dijalankan dengan
    licin, supaya intelek-intelek Melayu tidak akan menyedarinya. Setakat
    ini kawan-kawan kita di bidang perniagaan telah berjaya
    mengenepi!kan Dr Mahathir, Dr Abdul Rahman Yaakob dan semua
    pelampau-pelampau dalam UMNO termasuk juga sector kerajaan
    Kita orang-orang Cina harus bangga kerana orang-orang Melayu yang
    menerima rasuah ini telah diletakkan di badan-badan berkanun. Di UDA
    kita telah mendapat keuntungan yang banyak walaupun orang kita nombor
    dua di situ. Mereka yang tidak mempunyai pandangan yang kuat akan terus
    sanggup menjual orang-orang dari bangsanya sendiri, kiranya mereka
    diberi apa yang mereka kehendaki dan kita pula hendaklah menggunakan
    kelemahan mereka ini untuk kepentingan diri kita.

    Kita akan gagalkan mereka dengan Tentera Darat, Laut dan Udara. Kita
    akan terus gagalkan mereka dalam polis. Kita telah buktikan bahawa
    tanpa kita orang-orang Cina, mereka tidak akan mendapat apa-apa
    maklumat berkenaan dengan kegiatan Komunis. Kita juga perlu bekerjasama
    dengan pergerakan di bawah tanah kerana tujuan kita adalah sama iaitu
    menguasai Malaysia .

    Kepada kita, caranya tidak lain sama ada menerusi politik atau
    perjuangan bersenjata. Satu perkara lagi yang patut kita gunakan
    adalah kebencian yang ada pada orang-orang Melayu dengan Sultan-Sultan
    mereka. Kita mesti menguatkan lagi kebencian ini supaya apabila
    orang-orang Melayu tidak mempunyai kepercayaan terhadap Sultan-Sultan
    mereka, mereka akan hilang suatu simbol perpaduan dan kita dengan
    mudah sahaja dapat membawa mereka kepada kemusnahan mereka sendiri.

    Untuk membuktikan apa yang saya katakan, sebagai seorang Cina, kita
    tahu kerajaan Malaysia sekarang lemah. Kelemahan ini terbukti dengan
    kegagalan mengawal harga barang-barang keperluan. Kita boleh menurun
    mana-mana cukai dengan menurunnya harga buah oren menjelang Tahun
    Baru Cina, tetapi kerajaan tidak berbuat demikian apabila tiba Hari
    Raya orang-orang Melayu kerana saya tidak pernah ingat harga buah Kurma
    diturunkan menjelang Hari Raya.

    Pemimpin-pemimpin Melayu bertujuan untuk menolong orang-orang melayu
    dalam rancangan Malaysia ke-7. Kita orang-orang Cina harus menunjukkan
    sokongan kita terhadap rancangan ini kerana kita tahu mereka tidak
    akan mencapai matlamatnya. Di sebaliknya, apabila mereka hendak
    memajukan rancangan Felda, kita orang-orang Cina akan mendapat
    keuntungan melalui pembinaan jalan, pembinaan bangunan, pembinaan
    rumah-rumah, parit, pemotongan pokok, penyediaan tanah dan lain-lain.

    Segala bentuk pembangunan akan membawa keuntungan kepada orang-orang
    Cina, yang juga bermakna kejayaan serta kekayaan orang-orang Cina
    akan bertambah. Sekarang ini saya percaya, orang-orang Cina sudahpun
    memegang 60% daripada kekayaan negeri ini termasuklah tanah. Sebaliknya
    orang-orang Melayu hanya memegang 3% berbanding 4% kepunyaan asing.
    Kita tidak boleh berpuas hati. Kita orang Cina hendaklah mendapatkan
    kekayaan orang-orang asing ini sebelum ianya jatuh ke tangan
    orang-orang Melayu. Taktik kita memberi saham kosong kepada
    orang-orang Melayu hendaklah disambung terus kepada orang-orang Melayu
    ini dan akan mengenepikan orang-orang Melayu lain daripada memasuki
    bidang kewangan terutamanya sebagai akauntan.

    Di bidang pelajaran kita mesti mewujudkan Universiti Merdeka
    secepat mungkin. Kita mesti terus menghantar beribu-ribu anak-anak
    kita ke Hong Kong , Taiwan , Amerika atau di mana-mana di dunia
    ini.
    Apabila mereka pulang kita akan memasukkan mereka di
    sektor-sektor

    Swasta yang mengandungi 80% daripada peluang pekerjaan. Oleh kerana

    keadaan ini, kerajaan sekarang ini yang pro-Melayu tidak akan berjaya

    menguasai keadaan pasaran. Petani-petani yang terdiri dari 75%
    orang-orang
    Melayu terus tidak bertanah. Nelayan akan tetap miskin oleh kerana
    pegawai-pegawai kerajaan mereka sendiri sudah tidak boleh dipercayai
    lagi.

    Orang Cina harus menolong untuk memusnahkan segelintir
    pegawai-pegawai Melayu yang dedikasi dengan membawa mereka ke golongan
    kita. Kita dengan demikian diharapkan akan membuat mereka gagal dalam
    tujuan asal mereka. Ini kita pastikan lakukan dengan usaha bersama
    antara sektor swasta atau kerajaan.

    Beberapa di kalangan Cina mungkin bertanya sama ada boleh atau
    tidak mengambil alih negara ini dengan pasukan tentera. Saya
    menjawab, mereka hanya general-general *****. Lihatlah sahaja

    kelulusan mereka dan pengalaman mereka dan lihat pula apa yang
    berlaku

    di Indonesia. Di Indonesia mereka semua boleh dibeli. Jadi,
    setelah kita

    memegang kuasa politik, kita boleh ketepikan pasukan tentera ini. Kita
    orang-orang Cina mempunyai kebolehan untuk bermuka manis dan
    dipercayai oleh orang-orang Melayu dan kita harus memainkan peranan
    kita dengan baik. Kita akan terus bermanis muka dengan berkawan
    bersama mereka kerana waktu ini kita belum boleh menunjukkan niat dan
    belang kita yang sebenar. Contoh yang paling konkrit kita mengalami
    kekalahan teruk dalam atasan dan saya tahu apa yang ada di dalam
    otak mereka dan apa yang difikirkan. Pada keseluruhannya,
    pemimpin-pemimpin sekarang sedang takut menemui pengundi mereka.

    Kita mesti mengumpulkan tenaga dan usaha mematahkan mereka dengan
    cara perlahan-lahan. Pada masa yang sama juga kita mesti
    perkuatkan dan mengapi-apikan risauan kesangsian orang-orang
    Melayu
    terhadap pemimpin-pemimpin mereka. Ini kerana terlalu jelas
    ketidakstabilan
    dan kemiskinan masyarakatnya. Akhirnya diharapkan mereka ini tidak
    akan berminat untuk mengundi dan membiarkan takdir yang menentukannya.

    Kita akan membuat penentuan ke atas mereka dan masa depan mereka
    kerana orang-orang Cina akan menjadi pemimpin-pemimpin mereka itu.

    Oleh Dr. Ng. Seng

    Comment by pahangman | November 12, 2008

  5. Pahangman dan semua pembaca blog,

    Assalamualaikum wbr, saya mengucapkan syabas dan terimakasih diatas keperihatinan pahangman tentang isu yang diutarakan. Tetapi disini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman dan info atas isu yang diutarakan.

    Artikel ini dipahamkan yang saudara pahangman dapat dari London bukan? Untuk pengetahuan Pahangman, isu dan artikel yang sama telah menjadi satu isu yang hangat satu ketika dulu, masih terpahat di dalam ingatan saya isu ini telah keluar sekitar tahun 1981 – 1982.

    Ketika itu saya masih di bangku sekolah menengah dan tahukah Pahangman apa yang terjadi ketika itu? Di sekolah kami hampir2 menjadi pergaduhan besar antara pelajar2 Cina dan Melayu, keadaan sangat tegang sehingga ada pelajar yang telah membawa parang dan senjata2 lain kesekolah!

    Pahamkah saudara Pahangman apa tujuan sebenar artikel ini dikeluarkan? Semasa itu, era internet dan komputer masih belum ada, jadinya artikel ini di fotostat sebanyak mungkin dan diedarkan kepada semua pelajar.

    Jalan cerita artikel dulu dan artikel yang saudara tulis ini tidak banyak berubah, nama2 seperti Lee Kuan Yew, Lim Chong Eu dan pemimpin2 cina lain di turut di selitkan, ada beberapa perkara telah diedit dan di tokok tambah dan memasukkan nama2 dan pemimpin yang terkemudian, seperti Dr M, DSAI, Pak Lah dan Najib.

    Cerita untuk membenci sultan2 dan raja2 melayu masih ada, membodohkan Jenderal2 tentera masih tak berubah dari artikel asal, penubuhan Universiti Merdeka adalah satu isu yg dah lama basi dan tak ada dalam perjuangan masyarakat cina lagi sekarang. Nama Dato Patinggi Abdul Rahman Yaakob telah lama hilang dipersada politik tanahair, itu membuktikan betapa isu ini adalah isu yang dimainkan semula.

    Mungkin Pahangman bertanya siapa agaknya dalang dalam artikel ini? Ampun maaf saya sendiri pun tidak dapat memberi gambaran tepat who is the culprit in this issue, tetapi apa yang perlu kita renungkan disini adalah apakah tujuan dan maksud penulis ini yang sebenar?

    Saudara Pahangman, percayalah, penulis artikel ini tidak lain tidak bukan mahu supaya orang2 melayu akan membenci orang2 cina dan akan mengakibatkan ketegangan kaum di Malaysia. Apakah itu yang kita semua rakyat Malaysia mahu? Sebagai contoh saudara lihat petikan dari artikel ini ada menyatakan yang org2 cina saja mampu memberi informasi tentang aktiviti komunis, ini bertujuan untuk menanamkan perasaan benci didlm diri org2 melayu bahawa bangsa cina itu adalah komunis.

    Marilah kita semua berfikir secara matang dan rasional, jangan terlalu emosi dan terlebih ‘assobiyah’. Tak ada sesiapa pun didlm Malaysia ini yg mahukan ada ketegangan kaum dan perasaan curiga diantara kaum, kecuali mereka yang merasakan kuasa mereka tergugat dan hampir musnah seperti yg berlaku kepada kuasa yang telah memerintah negara ini selama lebih 50 tahun!! Mereka sanggup melakukan apa saja asal disokong untuk terus memerintah!!

    Apa yang saya sangat ingat tentang persamaan artikel ini dengan artikel yang dulu adalah 2 perkara,

    1 – Ia diterbitkan di London (mengapa London? sebab kat London tak ada ISA, polis nak dakwa siapa?)
    2 – Penanda tangan adalah orang yg sama iaitu Dr. Ng. Seng – (dah hampir 30 tahun masih bawa isu yang sama, dr ni entah wujud entah tidak!)

    Sebagai rakyat Malaysia marilah kita sama2 fikirkan perkara ini.

    Wasallam.

    Comment by UcuZalley | November 12, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: