Fuziah Salleh

Mendamba Politik Baru

Pakatan Rakyat: Perhimpunan Perdana 15 September 2008

Pakatan Rakyat bersama dengan Kerajaan Negeri Selangor akan menganjurkan Perhimpunan Perdana Sambutan Hari Malaysia pada 15 September (Isnin) di Stadium MBPJ Kelana Jaya, Selangor, bermula dari jam 7 malam. Program bermula dengan Majlis Buka Puasa, Solat Maghrib, Isya, Tarawikh dan diikuti dengan ucapan pemimpin Pakatan Rakyat. YB Lim Kit Siang dan YB Tuan Guru Dato’ Seri Hadi Awang akan menyusul selepas Solat Tarawikh di lapangan stadium. Program kemuncak adalah perutusan YB Datuk Seri Anwar Ibrahim sempena Hari Malaysia 16 September. Pihak polis Selangor telah meluluskan permit. Semua dijemput hadir.

September 15, 2008 - Posted by | Politics

40 Comments »

  1. i’ll not wasting my precious time for event like this😦

    better break-fast with the family at home, you will never know, if fru come and beat you there..

    Comment by arkib.com.my | September 15, 2008

  2. my comment above is replied for anwar statement:

    perhimpunan diadakan untuk membantah tindakan kerajaan membuat tangkapan di bawah ISA

    so, i can classify this perhimpunan its not about ceramah only.. could be more dangerous like rally..or parade..

    how many perhimpunan we need to create?? do we never know, kerajaan will never listen

    Comment by arkib.com.my | September 15, 2008

  3. kalau takut usah bercakap mengenai perjuangan!

    Comment by hafiz | September 15, 2008

  4. Tolong cepatkan pengambilalihan kuasa kerajaan pusat. Rakyat dah tersangat menderita

    Comment by alkulimi | September 15, 2008

  5. hihihi.. besok 16hb.. tarikh keramat.. yang ditunggu-tunggu.. tak sabarnya aku..

    Comment by Sahrin | September 15, 2008

  6. ANGAN-ANGAN MAT JENIN…

    Comment by barisan | September 15, 2008

  7. JIka anwar menipu, ramai akan lari. Tiada bukti dia dah ada MP di dlm tangan. Rombongan ke Taipei pun membazair duit parti aje. Cakap menipu.

    Adakah baik seorang perempuan spt Fuziah menipu?

    Comment by kjsaljkdkjl | September 15, 2008

  8. wahai saudara barisan

    saya nak bagatau kat awak jika kita tiada angan2 manakah datangnya cita2

    bila manusia ada angan2 usah diteruskan doa dipanjatkan pada ilahi insyaalah yang benar menjadi nyata yang kufur akan tertewas
    wasallam

    Comment by angan2 menjadi kenyataan | September 15, 2008

  9. rilek la.. besok je pun..

    kita tengok siapa yg benar siapa penipu..

    sekarang mari kita menikmati setiap saat yang berlalu..

    menghayati saat2 dlm bulan ramadhan sebelum 16 September..

    hehehe..

    Comment by Sahrin | September 15, 2008

  10. Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Hidup pakatan rakyat…………. Lingkup UMNO..

    Comment by Mak matbank | September 15, 2008

  11. Peringatan kepada blogger Muslim, amalan menyalakan lilin untuk menyatakan kesedihan adalah bukan dari ajaran Islam.

    Semoga tidak terikut-ikut dengan budaya ini.

    http://www.kerajaanrakyat.com/

    Comment by Kerajaan Rakyat | September 15, 2008

  12. Selamat Hari Malaysia! Semoga Malaysia bebas dari kotoran dan najis BN!

    Comment by Keadilan-eclub | September 15, 2008

  13. Hafiz?
    kalau takut usah bicara tentang perjuangan?

    biasanya orang gunakan,” jika takut pada risiko, jangan bicara tentang perjuangan”.. anyway both have same meaning..

    its not about takut , but if something happen to u, what do u want to say, i’ve family to take care..

    perjumpaan malam ini, mungkin anwar akan berkata suatu tarikh yang lain percayalah!!!🙂

    Comment by arkib.com.my | September 15, 2008

  14. Malaysia boleh!

    Comment by Ali | September 15, 2008

  15. Lambat sungguh masa berlalu..

    16 September tarikh keramat..

    Hehehe..

    Comment by Sahrin | September 15, 2008

  16. sekarang cuma tinggal kurang dari 24 jam..

    ada lagi 6 jam.?? pukul 7 nanti bermula majlis ini…
    adakah anwar ingin mengumumkan… 30 mp bn telah masuk pakatan..??

    atau anwar ingin umumkan tarikh peralihan kuasa pada 1.4.2009… bersamaan tarikh april fool tahun depan??

    apa2 pun aku harap, berlaku la peralihan kuasa..seprti option 1 diatas..

    kerana
    barisan mesti dijatuhkan…

    Comment by arkib.com.my | September 15, 2008

  17. DARAH ANWAR DALAM PAS

    Ahmad Lufti Othman

    Selepas sesi pembentangan kertas kerja Pertemuan Wartawan Nusantara II yang dianjurkan oleh Persatuan Wartawan Melayu, 12 September 1992, seorang yang saya tidak kenali – setelah mengetahui saya dari Harakah – sewaktu minum teh, mengemukakan satu persoalan menarik: “Saudara yakin Anwar akan melaksanakan segala komitmennya terhadap perjuangan Islam jika dia berjaya jadi PM?”

    Saya tidak terus menjawab, cuma ketawa kecil. Sebelum dari itu, kami bercakap mengenai pertemuan wartawan Nusantara yang langsung tidak mendapat liputan media utama, yang dikatakan dikuasai oleh kumpulan Anwar, kecuali RTM, walaupun yang merasmikannya ialah Ghafar Baba dan yang menutupnya Menteri Luar, Abdullah Ahmad Badawi.

    “Saudara masih menaruh harapan kepada Anwar?” saya mengusiknya. Nampaknya beliau senang dengan usaha itu walaupun saya menjawab pertanyaannya juga dengan pertanyaan.

    “Sebenarnya Anwar merancang kemasukannya dalam Umno dengan begitu licin. Anwar sertai Umno ketika dia sudah pastikan ABIM tidak lagi mempunyai tokoh yang boleh mempersoalkan ‘ijtihadnya’. Anwar sengaja mengarahkan Ustaz Fadzil Noor dan pemimpin kanan ABIM yang lain sertai PAS sebelum itu bukan kerana dia rasakan waktu itu PAS satu jamaah Islam yang perlu didukung tetapi kerana dia mahu menjayakan cita-cita besarnya untuk masuk Umno ketika Dr Mahathir jadi Perdana Menteri, “hujahnya Umno ketika Dr Mahathir jadi Perdana Menteri, “hujahnya.

    “Takkan begitu sekali, “ sebenarnya saya ingin mendengar lebih lanjut keterangannya.

    “Kalau Anwar yakin dengan perjuangan PAS sebagai sebuah gerakan Islam atau parti politik Islam, mengapa dia sendiri tidak menyertai PAS bersama Ustaz Fadzil? PAS amat memerlukan tokoh sepertinya ketika itu, ketika PAS kalah teruk di Kelantan. Dan Anwar sendiri yang mengarahkan kemasukan Ustaz Fadzil, Ustaz Abdul Hadi Awang, Ustaz Nakhaie Ahmad dan Syed Ibrahim ke dalam PAS. Ini tentu ada muslihatnya. Anwar memang merancang secara halus supaya bila tiba waktunya, ketika dia berhasrat menyertai Umno, ABIM tidak lagi mempunyai tokoh yang hebat yang berwibawa untuk menahannya.

    “Cuba saudara bayangkan imej Anwar menyertai Umno dalam keadaan ABIM hebat menentangnya? Tetapi apa yang berlaku meskipun ABIM tidak merestuinya, ABIM seolah-olah tidak menghalangnya. Saya masih ingat, dalam ucapan dasar Presiden ABIM, Siddiq Fadil yang pertama selepas kemasukan Anwar ke dalam Umno, perkara itu tidak disentuh secara langsung. Itu satu kejayaan besar buat Anwar. “Begitu bersemangat beliau cuba meyakinkan saya.

    “Tapi bagi saya, imej perjuangan Anwar sebenarnya lebih buruk lagi,” rakannya yang mulanya diam mula mencelah.

    “Cuba bayangkan,” tambahnya, “semasa Anwar bersama-sama pemimpin PAS mengatur strategi Pilihanraya Umum 1982, dia telah pun bersedia menyertai Umno secara aktif. Maksud saya, sebenarnya Anwar sendiri mengakuinya. Beliau cuma mengumumkan secara rasmi bahawa dia aktif berjuang melalui Umno pada Mac 1982. Maknanya apa ini? Bukankah seperti ular berkepala dua.”

    “Begitu juga semasa Anwar mengetuai jawatankuasa khas yang membantah cadangan pindaan Akta Pertubuhan, yang mewakili 19 pertubuhan. Anwar sudah menjadi ahli Umno ketika itu tetapi berpura-pura bertindak sebagai jaguh memperjuangkan kebebasan dan keadilan,” nampaknya marah benar beliau terhadap Anwar.

    “Semuanya sudah berlalu. Saya rasa tidak ada manfaatnya kita bincang masalah itu,” saya ingin melihat reaksinya.

    “Itu pandangan saudara. Bagi saya, masih ramai orang PAS yang mengharapkan Anwar dapat berbuat sesuatu untuk kepentingan Islam dan tidak kurang yang beranggapan ‘Anwar orang kita dalam Umno’. Saya risau PAS akan tertipu dengan igauannya itu.”

    “Saudara ada bukti?”

    “Itu tidak penting dan kalau ada pun memang sukar hendak dibuktikan. Orang PAS tidak akan mengaku mereka masih mengharapkan Anwar tapi dalam hati mereka siapa tahu? Tengok sajalah isu kerugian Bank Negara hampir RM16,000 juta, mengapa PAS tidak manfaatkan isu itu dengan sebaik mungkin. Yang hendak saya timbulkan, Anwar memang sejak awal, sejak dilantik Presiden ABIM darah dagingnya disemangati Umno, bukannya PAS!”

    “Bukankah Anwar tidak sertai PAS – kerana katanya – pemimpin PAS tidak dapat meyakinkan dirinya dalam banyak isu dasar dan PAS tidak mempunyai program untuk melayakkan parti itu memimpin negara?” Saya sendiri tidak pasti apakah Anwar pernah mendakwa begitu, Cuma Anwar difahamkan pernah berkata demikian.

    “Itu alasan tidak masuk akal. Kenapa pula pemimpin PAS mesti membuktikan kepada Anwar? Siapa Anwar untuk menerima penghormatan sebesar itu? Dan sekiranya benar Anwar pemimpin berwibawa, Anwarlah yang merintis jalan menjulangkan PAS sebagai sebuah parti Islam yang memimpin ummah bukan menanti orang lain membuktikannya. Lagipun mengapa pula Anwar mengarahkan Ustaz Fadzil, Ustaz Abdul Hadi dan lain-lain masuk PAS. Sepatutnya Anwar sendiri bersama membuktikan kemampuan PAS itu.”

    Bila saya bertanyakan bagaimana dia tahu Anwar pernah mengarahkan Ustaz Fadzil dan pemimpin utama ABIM yang lain menyertai PAS, beliau menjawabnya juga dengan pertanyaan: “Takkan saudara tak baca Harakah . Ustaz Nakhaei jawab Siddiq Fadil mengenai sikap ABIM terhadap pembabitan ahlinya dalam politik. Saya rasa pertengahan tahun 1988.”

    “Masa itu, saya tidak bekerja dengan Harakah. Maksud saya, saya berhenti sekejap.” Baru saya teringat artikel berkenaan yang ditulis oleh Ustaz Nakhaie Haji Ahmad ketika itu Ketua Pengarang Harakah dan Naib Yang Dipertua PAS Pusat, menjelang kemasukannya dalam Umno! Saya rasa cukup wajar tulisan tersebut dirakamkan sepenuhnya dipetik dari Harakah, 29 Julai 1988.

    “Saya ingin membetulkan salah satu fakta sejarah yang cuba diputarbelitkan untuk tujuan yang meragukan, mumutarkan fakta sejarah adalah tidak wajar walaupun ini dilakukan oleh pemimpin pertubuhan Islam.

    “Dengan terlebih dahulu menyatakan hormat kepada Presiden ABIM, sahabat saya yang dikasihi Saudara. Siddiq Fadil, saya ingin menjelaskan mengenai kenyataan beliau berhubung dengan pelepasan beberapa orang tokoh ABIM untuk menyertai parti politik.

    “Menurut beliau orang ABIM masuk bidang politik bukan satu yang ganjil. Sesapa saja yang ingin aktif dalam politik harus meletakkan jawatan agar dengan itu ABIM tetap independent dan bebas dalam erti tidak dipengaruhi dan diseret dalam politik kepartian.

    “Seterusnya beliau berkata, ABIM memberi kebebasan kepada ahli-ahlinya untuk berperanan di mana mereka sesuai dan berkesan. Kalau seseorang itu fikir dia lebih berkesan berperanan dalam satu-satu bidang tertentu dan dia sudah bertekad untuk berperanan maka ABIM tidak menghalang. Tarbiyah ABIM tidak boleh disalahkan.

    “Gambaran yang diberikan oleh beliau mengenai penglibatan bekas tokoh-tokoh ABIM di dalam politik, seolah-olahnya ABIM langsung tidak mempunyai rencana dan langsung tidak mempunyai peranan di dalam melepaskan bekas tokoh-tokoh ABIM itu untuk menentukan parti politik mana yang harus disertai. Sikap lepas tangan dan melarikan diri dari tanggungjawab seperti yang digambarkan oleh Presiden ABIM itu mendukacitakan. Namun begitu, Presiden ABIM tetap mengatakan bahawa ABIM konsisten dari dahulu hingga sekarang.

    “Saya masih ingat lagi penyertaan Fadzil Noor, Syed Ibrahim, Haji Abdul Hadi Awang dan saya sendiri adalah perencanaan dan keputusan ABIM. Kami tidak mengambil keputusan bersendirian.

    “Keputusan itu bukanlah dari sikap ABIM memberikan kebebasan dan sikapnya menyerahkan keputusan kepada pilihan dan keputusan yang difikirkan sendiri oleh setiap orang daripada kami.

    “Penglibatan kami di dalam PAS ialah setelah berlaku kekalahan PAS di Kelantan. PAS di waktu yang sama terkeluar dari Barisan Nasional. Banyak kalangan pensyarah-pensyarah universiti yang menganggotai PAS terpaksa meletakkan jawatan kerana terikat dengan Akta Universiti.

    “Pak Natsir, tokoh Islam yang terkenal di Indonesia menulis surat kepada Presiden ABIM di waktu itu ialah Encik Anwar Ibrahim. Surat yang sama dikirimkan kepada Datuk Asri, Yang Dipertua Agung PAS. Kesimpulan surat itu, kalau tak salah ingatan saya menekankan mengenai kelumpuhan yang dialami oleh PAS dan perlunya wadah politik Islam itu dipertahankan.

    “Kerana Pak Natsir tahu kehancuran wadah politik Islam Indonesia meninggalkan akibat buruk kepada umat Islam di Indonesia, ia menekankan kepentingan peranan ABIM untuk menyelamatkan PAS. Istilah pemindahan darah adalah istilah yang digunakan oleh Pak Natsir.

    “Encik Anwar Ibrahim bersemangat untuk menyelamatkan PAS dan akur dengan pandangan Pak natsir. Beliau dikatakan mendapat lampu hijau dari sahabat-sahabat dalam WAMY. Setelah pertemuan pemimpin-pemimpin ABIM dengan Pak Natsir di Pejabat ABIM di Jalan Pantai Baru Kuala Lumpur dengan dihadiri oleh ketua-ketua ABIM Negeri, keputusan diambil untuk menghantar beberapa orang tokoh ABIM ke dalam PAS dalam semangat berkobar-kobar untuk mempertahankan wadah politik Islam.

    “Presiden ABIM tentu saja masih ingat pertanyaan saya yang tidak dijawab oleh pemimpin-pemimpin ABIM di waktu itu. Saya bertanya untuk ABIM melakukan pemindahan darah, apakah ABIM mempunyai cukup darah? Meskipun pertanyaan saya tidak dijawab, namun apabila keputusan untuk menyelamatkan wadah politik Islam itu ditugaskan kepada saya dengan perasaan tanggungjawab saya memikulnya.

    “Alhamdulillah, saya sedikit tidak kesal menerima tanggungjawab jamaah itu. Bahkan saya rasa mendapat satu penghormatan untuk menjadi salah seorang pemimpin pergerakan Islam yang penting di negara ini. Soalnya adakah pertanyaan kami di dalam PAS sama sekali terlepas dari tanggungjawab ABIM dan ABIM yang menentukan pilihan parti yang kami sertai iaitu PAS. Sekarang ini ABIM menyatakan bahawa penyertaan kami di dalam PAS adalah pilihan kami sendiri tanpa tanggungjawab ABIM dan bukan ABIM yang menentukan kami supaya menyertai PAS.

    “Hanya ada dua kemungkinan daripada kenyataan itu. Pertama ABIM menyesal dengan peranan dan keputusannya yang lalu untuk menghantar pemimpin-pemimpinnya ke dalam PAS lalu cuba menutup sejarah itu dengan memutarbelitkannya atau ABIM berubah sikapnya terhadap PAS dan tidak langsung seperti dahulu.

    “Kedua, ABIM menyusun kembali sikapnya terhadap parti-parti politik dan tidak lagi bersimpati dengan parti politik Islam. Dengan itu menjelaskan kebenaran kritik-kritik bahawa ABIM telah berubah sikap sekarang ini.”

    Akhbar The Straits Times Singapura, 3 September 1980 pernah melaporkan ramalan yang mengatakan bahawa “Mr. Anwar would be the logical successor as there was no PAS leader of sufficient stature to rebuild the shattered party after its dismal performance in Kelantan state..”

    Di samping itu Pengerusi DAP Kebangsaan Dr. Chan Man Hen semasa persidangan wakil-wakil rakyat DAP, di mana Anwar hadir sebagai pembentang kertas kerja, Ogos 1980 juga meramalkan kemungkinan Anwar menjadi pemimpin PAS. Anwar sendiri ketika menjadi Presiden ABIM semasa ditanya tentang sikap ABIM mengenai politik menegaskan ”…tetapi sebagai pertubuhan dakwah yang berlandaskan Islam sudah tentulah ABIM menggalakkan ahli-ahlinya memilih corak partai yang jelas matlamat keislamannya.”

    Dalam buku Anwar Lawan Ghafar? Saya merakamkan laporan utama akhbar The Star, 30 Mac 1982, mengenai sebab Anwar menyertai Umno. Di sini saya salin semula tiga perenggan pertama laporan tersebut: Encik Anwar Ibrahim said today he had chosen to go into politics because of the changes wrought by the new Goverment leadership. He said his basic reason was this trust and confidence in Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad and the changes made since he became Prime Minister. ‘More importantly, we share the same beliefs and ideals…” These changes with which he agreed left him with “no alternative but to give him, his party and his Government my full support, “he said.

    Akhbar itu juga memetik kenyataan Anwar yang menegaskan: “I have not resigned my principles in entering politics through Umno. I didn’t discuss any specific terms before joining…we discussed general principles. My views on the Societies Act and the ISA are still there. I have always had a good personal relationship with Datuk Seri Dr Mahathir. He has been open to harsh criticism from me even when it was crudely expressed. ABIM leaders have accepted my decision that I should become active in politics for the sake of national unity and continue my struggle for Islam. “Pembaca boleh menilai kenyataan ini.

    Membincangkan hubungan dan kaitan Anwar dengan PAS, saya teringat ucapan Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Mohamad Sabu, yang juga Ahli Parlimen Nilam Puri ketika beliau membahaskan Belanjawan 1993 pada 12 November 1992.

    Antara lain Mohamad Sabu menegaskan: “Saya mengalu-alukan Belanjawan ini yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan yang dahulunya menjadi sahabat karib kami dalam Angkatan Belia Islam Malaysia. Walaupun kami daripada PAS mengharapkan sangat-sangat dahulunya beliau akan menyertai PAS sebab pada tahun 1978 ketika PAS kalah teruk di negeri Kelantan, beliau di antara orang yang bekerja kuat untuk PAS di Kelantan dengan semangat yang diberikan kepada kami, anak-anak muda samaada di kampus ataupun baru lepas daripada kampus dengan alasan mengatakan bahawa satu-satunya parti Islam yang ada di Asia Tenggara adalah PAS. Itulah semangat Presiden ABIM tahun 1978 yang masih berkobar-kobar dalam jiwa kami anak-anak muda di waktu itu.

    “Kemudian beliau sendiri mengepalai jentera daripada pelajar berkempen berhempas-pulas. Akhirnya, PAS tidak dapat diselamatkan memerintah negeri Kelantan, tinggal dua kerusi batu nesan. Sekali lagi kami anak-anak muda selepas PAS kalah teruk, balik ke Kuala Lumpur terus ambil borang menyertai PAS di atas saranan, pandangan dan arahan Presiden Angkatan Belia Islam di waktu itu. Setelah kami Datuk Asri Haji Muda tiba-tiba pada tahun 1982 beliau mengambil keputusan menyertai Umno.

    “Lututku bergegar di waktu itu. Apakah selama ini arahan ataupun pandangan tahun 1978 itu hanyalah tiupan sementara kepada anak-anak mud yang ingin melihat Islam dan perlaksanaan Islam terserlah di Malaysia dengan menyertai PAS. Walaupun ada di antara kawan-kawan dalam ABIM mengalirkan air mata kerana beliau mengambil keputusan menyertai Umno tetapi dihati kecil mereka tetap mendoakan, al-Sheikh Anwar Ibrahim “insan kamil lagi mutakamil”,

    selamat belayar dan memimpin Umno pada satu hari nanti untuk memimpin umat Islam ke jalan yang pernah diucapkan semasa menjadi Presiden ABIM. Walaupun hati kecil luka di atas sikap beliau menyertai Umno tetapi hati kecil kami tetap berdoa semoga beliau berjaya.

    “Harapan kami itu sekarang ini semakin berkecai. Setelah 1982 – 1992, sepuluh tahun menyertai Umno ucapan-ucapannya semasa memberangsangkan kami menyertai PAS dahulu semakin jauh bahkan dalam ucapan Belanjawan ini sanggup beliau mengutuk dengan mengatakan ulamak-ulamak kolot, berfikiran jumud, sedangkan beliau sendiri naik ke atas pentas melalui ulamak-ulamak jumud ini.

    Apakah beliau berbangga sekarang setelah menjadi kawan Vincent Tan, kawan kepada Ananda Krishnan? Boleh naik kapal terbang yang disewa oleh Vincent Tan maka beliau telah menganggap kawan-kawannya dahulu jumud, kawan-kawannya dahulu berfikiran tidak waras dan sempit? Kalau inilah lagak beliau untuk masa hadapan maka harapan kami semakin tipis. Dan yang paling penting imej Islam yang ada cuba dibawa oleh beliau ke dalam Umno barangkali akan hancur berkecai apabila dilihat oleh orang-orang Umno sendiri.

    Ini termasuk mereka yang berfikiran sekular dalam Umno, apabila melihat gelagat beliau, mereka mengatakan kami tidak sangka akhirnya ia berkawan rapat dengan taukeh-taukeh judi. Inilah Menteri Kewangan yang saya sayangi dahulunya dan sekarang telah menjadi sedemikian rupa.’

    Bagaimanapun pada 17 November, juga pada sidang Parlimen, Anwar menyifatkan dakwaan bahawa beliau menaiki kapal terbang Tan Sri Vincent Tan ke Johor sebagai berniat jahat.

    Katanya: “Ini fitnah, penipu, pendusta “Beliau seterusnya menambah: “Saya pergi ke Desaru tetapi sebelum itu saya hadir di Desaru. Oleh kerana kesuntukan masa, PKENJ menyewa helikopter. Saya –wallahuaklam- tidak tahu yang sewa helikopter itu siapa sehingga saya naik. Sewa helikopter dibayar setengah oleh PKENJ setengahnya dibayar oleh Umno Johor. Tetapi apa yang dikatakan oleh Ahli Yang Berhormat dari Nilam Puri? Vincent Tan yang bayar! Kalau bercakap di Laha’ Yuewkah, dimanakah dia tipu begitu ada yang mengangguk, ada Yang Berhormat yang mengangguk ada ulamak macam ulamak Pengkalan Chepa angguk tiga kali walaupun sumber itu sumber fitnah.”

    Dalam ucapannya itu juga Anwar begitu hebat mengecam Haji Nik Abdullah Arshad (MP Pengkalan Chepa). Pak Nik Lah cuba bangkit untuk memberi penjelasan tetapi tidak diberi laluan oleh Anwar.

    Antara lain Pak Nik Lah mencelah: “Dia (Anwar) kata saya melenting sedangkan dia yang melenting …Dia kata ulamak jumud tidak apa, tetapi kita kata dia lebih kurang tak boleh…”

    Apabila Anwar menyelar sikap Pak Nik Lah dan menghubungkannya dengan sifat ulamak, Pak Nik Lah berkata-kata “Saya tidak mendakwa saya ini ulamak. Saya hanya menjawab kepada hujah beliau sahaja.”

    Anwar menjawab: “Kalau bukan ulama, maknanya pemimpin politik picik.”

    Untuk lebih menggambarkan sikap Anwar berhadapan dengan pemimpin PAS di Parlimen, saya salin semula hansard Parlimen pada 17 November 1992 itu, selepas Anwar mendakwa Pak Nik Lah sebagai pemimpin politik picik:

    Haji Nik Abdullah Arshad: “Kalau boleh biar saya sambung, Tuan Yang Dipertua.”

    Timbalan Yang Dipertua (Haji Juhar Mahiruddin): “Yang Berhormat, dia tidak beri jalan lagi, sila duduk.”

    Haji Nik Abdullah Arshad: “Dia maki orang boleh. Bila saya cakap dia lari. Kenapa dia lari masa saya bercakap? Hansard dia tidak baca. Apakah Dewan ini untuk Menteri Kewangan ataupun untuk wakil rakyat?’

    Datuk Seri Anwar Ibrahim: “Ulamak ini kena sabar.”

    Haji Nik Abdullah Arshad: “Saya sudah sabar. Apa tidak duduk lagi, beri peluanglah. Maki orang boleh, saya hendak tanya tidak boleh, macam mana?”

    Datuk Seri Anwar Ibrahim: “Jumud ini maknanya…”

    Haji Nik Abdullah Arshad: “Saya mengaku dalam banyak perkara saya masih jahil. Tetapi kalau orang yang fikir dia sudah alim kemudian menyerang ini yang menjadi masalah kepada kita. Saya hendak menggunakan ruang dan kesempatan pada petang ini untuk menjawab tuduhan yang dibuat tetapi ini dia. Umpamanya helikopter yang diberi oleh Vincent Tan, saya jawab. Yang tuduh itu wakil parti Islam Nilam Puri. Bila saya tengok perangai, Tuhan sahaja yang mengetahui. Jadi ini yang saya sebut.”

    (Tuan Yang Dipertua mempengerusikan mesyuarat).
    Mohamad Sabu: (Bangun)

    Episod selepas itu menyaksikan Anwar langsung tidak memberi ruang kepada Mohamad Sabu dan Pak Nik Lah untuk memberi penjelasan, di atas perkara yang berbangkit mengenai mereka. Akhirnya Mohamad Sabu mengambil keputusan keluar dari Dewan semasa Anwar sedang berucap, Anwar memberi reaksi spontan: “Yang Berhormat dari Nilam Puri kata saya takut hendak berbahas dengan dia. Tolong cermin dulu.”

    Anwar sebelum itu menyelar Harakah sebanyak tiga kali. Katanya: “Saya tahu Harakah akan menyerang besar-besaran…..Saya tahu pengarang-pengarang Harakah di belakang boleh dengar dan boleh tulis apa yang dia hendak maki-makilah, saya tidak peduli.”

    Anwar juga menyebut bahawa Pak Nik Lah pernah memberi gelaran buruk terhadapnya ketika mengetuai beberapa kementerian: “Kalau semasa saya Menteri Pertanian, kata dia Menteri Lembu dan Tikus. Masa saya Menteri Kebudayaan, ini Menteri Bola dan Tarian. Masa saya jadi Menteri Pendidikan, Menteri Tadika dan Kelas Dewasa. Sekarang Menteri Arak dan Judi.”

    Banyak pihak kecewa dengan sikap Anwar di Parlimen itu, apatah lagi Anwar hanya berdasarkan hansard bukannya mendengar sendiri. Jadi, hanya berdasarkan hansard bagaimana Anwar boleh menyifatkan ucapan pemimpin PAS “menggunakan kata-kata yang kesat, menghina, menunjukkan kebencian yang keterlaluan “ sedangkan maksudnya tidak begitu.

    Sewajarnya sebagai seorang yang bercita-cita besar menjadi Perdana Menteri, Anwar harus berjiwa besar berlapang dada menerima kritikan dan teguran serta menjawab persoalan yang ditimbulkan , bukannya dengan menyerang balas secara sembrono. Apa yang hendak ditakutkan jika Anwar yakin selama dia menerajui Kementerian Kewangan tiada penyelewengan dan salahguna kuasa yang dilakukannya.

    Lebih mengaibkan bila Anwar menyerang dan memaki hamun ulamak yang memerintah Kelantan. Anwar telah menunjuk jalan kepada pemimpin Umno lainnya untuk menghentam ulamak. Mereka lebih berani kerana Anwar telah merintis jalan ke arah itu. Dalam hubungan ini menarik juga diteliti pandangan pihak tertentu bahawa: “Anwar masih mentah, mudah mengelabah, kuat melatah, cepat naik angin dan kadang-kadang apabila terdesak hilang kewarasannya.”

    Sekiranya Anwar berjaya menawan Sri Perdana – apabila diteliti sikapnya di Parlimen – tidak dapat dipastikan apakah beliau akan menghulur persahabatan dengan PAS atau lebih hebat menyerang untuk memusnahkan PAS bagi melonjakkan dirinya sebagai pemimpin Umno nombor wahid, atau untuk membuktikan kepada kuasa-kuasa besar, khususnya Amerika bahawa dia bukanlah seorang yang “fanatik” terhadap agamanya!

    Nota : Rencana di atas ditulis oleh Ahmad Lutfi Othman, dalam bukunya “Memo Buat Bakal PM”, Penerbitan Pemuda, 1993. Ahmad Lufti sekarang adalah Ketua Pengarang Harakah

    Comment by matbank | September 15, 2008

  18. Betul ke anwar dah dpt bbilangan mp yg dikehendaki? Entah-enatah die nipu aje? Korang caye ke? Aku kurang caye.

    Comment by kjsaljkdkjl | September 16, 2008

  19. ini adalah kisah 15 tahun yang lalu.

    a lot of thing have change.. cuba cerita kisah paklah lawan ayah dia pi masuk umno, sedangkan ayahnya ketua pemuda pas ketika itu????

    Comment by arkib.com.my | September 16, 2008

  20. Sah. Skrg dah pukuil 12.50 pagi, 16 september. Tiada kerajaan baru terbentuk. Maka sah anwar menipu kita. Mengapa kalian sekalian masih percaya kan dier? Kita sudah ditipunya. YB Fuziah pun terlibat sama menipu. Buat dosa kering di bulan puasa. Pergi taiwan melancong, menghabiskan duit parti.

    Comment by kjsaljkdkjl | September 16, 2008

  21. percaya ke tak percaya ke..

    semua dah taknak umno, rakyat biasa pun xnak umno, orang umno pun xnak umno..

    patutlah masa p/raya kecil p.pauh tempoh hari, undi pada umno kurang dari bilangan ahli umno sendiri..

    Comment by arkib.com.my | September 16, 2008

  22. “Ketika berucap pada majlis sambutan Hari Malaysia anjuran Pakatan Rakyat di Kelana Jaya malam tadi. Anwar berkata, pihaknya mempunyai bilangan Ahli Parlimen yang mencukupi untuk membentuk kerajaan sebagaimana dijanjikan – ketika BN dan pemerhati politik meragui sasaran ikatan pembangkang itu.

    Kata Anwar, tindakan beliau ini bukan untuk merampas kerajaan semasa tetapi mahu mengikut kehendak rakyat yang inginkan perubahan.”

    Kalau dah ambil alih kerajaan dari pintu belakang tu maknanya rampas kuasa la tu. Kalau betul kata hendak mengikut kehendak rakyat kenapa tidak tunggu sampai PRU13. Dalam PRU12 yang lalu kan ke kebanyakkan rakyat masih mahukan BN. Ni la dia orang yang kemaruk kuasa tetapi memberi alasan perbuatan dia atas kehendak rakyat. Macam nie ka pemimpin yang kita mahu. Nanti di masa depan biala dia lakukan sesuatu yang salah dia akan kata ini adalah kehendak rakyat kita tak boleh marah kat dia.

    Comment by matbank | September 16, 2008

  23. Setakat nak umum dah cukup, siapa pun boleh. Tapi BUKTInya di mana? Jgn cakap tanpa bukti.

    Comment by kjsaljkdkjl | September 16, 2008

  24. bebuih muluh mat bangang..kesian…jangan jadi meroyan dah lah.

    Comment by BUB | September 16, 2008

  25. YA ALLAH YA MAHA BERKUASA..KAU JADI KAN LAH IMPIAN KAMI SEMUA UNTUK MENUBUHKAN SEBUAH KERAJAAN BARU YANG AMAN LAGI BERDAULAT!HOPEFULLY SEMUANYA MENJADI..AMIN..FIGHT FOR OUR RIGHT!GO PKR..GO PAS..GO DAP…GO GO GO…

    Comment by budak 15 tahun pro PKR | September 16, 2008

  26. PAK LAH?LEMBIK!HAMID ALBAR SGT BODOH!ADE KE PATOT ANTA ORG PI I.S.A??GILA KA…THEY ALL ADER BOB MORTAR KSA??BAWAK LA PI COURT!!!!!BODOH!BUDGET 2009???HANYA MMBERI IMPAK KEPADA ORANG KAMPUNG SAHAJA!BIL ELEKTRIK RM20 FREE??GILER KER..AKU MAIN PLAYSTATION JER DAH RM25 SEBULAN BIL ELEKTRIK!COME ON WAHAI PAK CIK2 AHLI PARLIMEN SEMUA!X MUAK KAH ANDA DGN PIMPINAN MELAYU YANG DAH BERKURUN LAMA NYA ITU??MMGLA KITA BERJASA PADA UMNO TP XKAN LA SMAPAI MATI KITA MNDUKUNG UMNO??UMNO BUKANLAH TUHAN DSN TIANG AGAMA KITA PUN…JGN JADIK SEPERTI KATAK DI BAWAH TEMPURUNG..APE2 YG JAHAT DATANG DARI UMNO TETAP KITA PERTAHANKAN ..KENAPA YA???SBB KITA BODOH NAK MMPOS!!COME ON!!KELUAR DARI UMNO..BINA PARTI MELAYU BARU YANG BOLE MENYELAMATKAN BANGSA2 MELAYU!BINA SEBUAH KERAJAAN BARU!!!AMIN

    Comment by budak 15 tahun pro PKR | September 16, 2008

  27. Pendedahan ikhlas daripada bekas pejuang PKR.

    CORETAN DRP ALMARHUM_ zemi
    BISMILAHIRAHMANIRAHIM
    ASALAMUALAIKUM WBT.

    MEMANDANGKAN SAYA ADA MENERIMA PM DRP BEBERAPA SAHABAT YG MEMOHON SAYA MENYIARKAN CORETAN INI,MAKA SAYA POSTING SEMULA HARI INI.KPD WM DAN MOD SAYA BERHARAP ANDA DPT BERTINDAK DGN ADIL DAN SAKSAMA AGAR TIDAK DELETE ATAU LOCKED THREAD,SESUAI KEBEBASAN MEDIA YG SERING DIUAR-UAR SELAMA INI.

    CORETAN INI SAYA PERNAH POST PD 30/6/08.DAN TELAH DISIARKAN LEBIH KURANG 8 JAM,SELEPAS ITU SUDAH DIDAPATI HILANG.

    Untuk baca seterusnya sila klik link di bawah

    http://mymassa.com/news/118/ARTICLE/1267/2008-07-19.html

    Comment by matbank | September 17, 2008

  28. Petikan dari blog yang lain:
    “4. Kemudian dia bertanya kenapa penulis tidak menyokong Anwar Ibrahim. Penulis kata mudah sahaja, Anwar hanya dapat 81 kerusi belum cukup untuk menjadi Perdana Menteri. Dalam sistem Demokrasi berparlimen, sesiapa yang menang majoriti dialah yang akan membentuk kerajaan. Sekarang penulis mempertahankan kerajaan yang dipilih oleh rakyat. Jika esok PAS menang majoriti 150 kerusi dalam parlimen, kita akan sokong kerajaan yang dibentuk oleh PAS jadi Perdana Menteri, sebab dia menang. Barulah ada maruah, harga diri dan gentlemen. Dia terdiam.”

    Bagi PKR pemimpin yang merampas kuasa adalah lebih bermaruah dan gentlemen jika dibandingkan dengan pemimpin yang dipilih oleh rakyat.

    Comment by matbank | September 17, 2008

  29. haha..bertungkus lumus matbank …

    kerja kuat lagi matbank..berjuanglah ketitisan darah ko yg terakhir..aku nak tengok sampai bila ko ada tenaga..hahaha..

    aku sanggup tunggu kebenaran kata2 ko sampai kucing bertanduk!

    ahaks!

    Comment by BUB | September 17, 2008

  30. dengan izin ALLAH kebenaran akan berada dpihak yang benar… kita jangan terlalu takbur jika kita betul-betul beriman kepadanya, lain la kalau kita nie memang tak ber…….

    Comment by matbank | September 17, 2008

  31. ahaks ahaks!

    kepala berkopiah tapi akai seluar pendek!

    handsome la matbank nih! ahaks!

    Comment by BUB | September 18, 2008

  32. BUB

    Shok pi perhimpunan tau… dapat tengok concert londeh seluak…. mana lain tempat ader pertunjukan cam tu kat Malaysia ni???

    Silap silap keluak tanduk…

    Comment by croak croak | September 18, 2008

  33. kerajaan rakyat…

    Depa nyala lilin tu pasai shok nak berpesta ajer…

    Tuler masaalah, rakyat yang tak berduit diberi kemudahan rekreasi perhimpunan berpesta camni…

    Cara macam ni ler PR mengajar rakyat untuk menjana pendapatan… bolih buka gerai minum, jual t-shirt, gerai makan.. bolih jual aper saja kat perhimpunan tu…

    Stadium dan keperluan tempat, depa sediakan dengan percuma… best benar buat business kat perhimpunan camni…

    Aku jual ayak tebu… satu hari leh but RM15K
    takyah bayar income tax…

    Comment by croak croak | September 18, 2008

  34. Budak 15tahun pro PKR…

    A GO GO, A GO GO
    Tu zaman 60’an…. lagunya camni
    mari a go go, taram taram taram
    kita menari… taram taram taram
    lengok ke sini, dan lengok ke sana taram taram taram
    tariannya camni…
    pastu golek2 tangan macam kayuh basikal
    pusing kut kiri pla
    hayun tangan macam duk mengeliat
    badan tu buat ketak ketak
    kepala golek2
    isssshhhh dah lupa lyric pla eh…
    tapi layari web dalam youtube.. ader video
    Bila dah leteh, rehat dalam ROKET…

    Comment by croak croak | September 18, 2008

  35. arkib

    Memang beno cakap u… tu cerita lama… ni ader berita terkini….

    Sidang tertutup sedang diadakan baru datsat…
    Kerajaan Aladin yang baru ditubuh 3jam tadi, tiba2 runtuh… 35kerusi yang baru, (kaki kerusi reput dek anai2, mereka duduk), semuanya patah..

    35kerusi baru rasa tertipu merajuk… mereka telah membuat keputusan melompat semula kat parti asal mereka bermula dari saat ini…

    Comment by croak croak | September 18, 2008

  36. Crook…ko budak bawah 18 tahun tolong jgn nak merapu..perabih duit mak bapak je ko ni!

    shooh..bau macam kambing!

    Comment by BUB | September 19, 2008

  37. BUB
    Tuler, dengar kata abang BUB semua tak lama lagi leh naik ROKET kemana ajer free…

    Saya sekadar naik ROKET kat funfair ajer…kena bayak… kesian duit mah ayah… Jangan lupa, bilo naik ROKET, eden nak cama2 tumpang..

    Alohaiiiii…….. kena tolong goreng ikan keli pla ni……… isssshhhhhh

    SELAMAT BERSAHUR………

    Comment by croak croak | September 19, 2008

  38. Laaa…. dah gila nak naik roket la pulak!
    Apa susah, gi je la jumpa Mr Lim Kit Siang mintak borang masuk DAP. Suka DAP rupanya, orang gila pun pandai malu!

    Elaun cybertroopers umno dah keluar belum?

    Comment by UcuZalley | September 19, 2008

  39. UcuZalley
    Ader ROKET ‘made in Malaysia ker”… canggih benar… Dok tunggu nak Launch bilo… Nanti saya suruh crew saya dari TV007 buat liputan cara langsung…

    ROKET tak cukup gas, cepat suruh dapat dari saluran bocor kat Segambut…

    Leh guna ROKET tak nak ke hollywood ni…
    My name is dededededederuuuuuum BOND…..
    CROAK BOND….

    Comment by croak croak | September 19, 2008

  40. hoi croak croak.aduh susah tol nak ngeja.pesal nick name u mcm tue.u nie sokong umno tp nama mcm mat salleh.ataupun u nie memang melayu tapi hati macam omputih jd tue sebab u letak nick name omputih.tapi kan i rase tak kenala u sokong parti kebangsaan melayu tp guna nick mcm tue.letak la yang pure punye nama melayu cam jembalang ke, setan ke, atau ape2 jela yang sesuai.hehehehehe…..

    Comment by datobagindo | September 20, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: