Fuziah Salleh

Mendamba Politik Baru

Parlimen: 29 April 2008

Titah Seri Paduka Baginda.

Photobucket

Photobucket
Anwar came, too.
The media swarmed around him when he arrived…

Photobucket
After the Titah Diraja…at the offiice of Head of Opposition…

May 1, 2008 - Posted by | Politics

15 Comments »

  1. DSAI masih mampu menjawab persoalan di blog beliau..itu saya amat kagum! Merantaulah beliau ke ceruk mana pun di dunia ini. Kerana blog adalah ruang berinteraksi secara dua hala di alam cyber. Kalau nak buat blog setakat nak syok sendiri….baik join friendster atau myspace. Beberapa blog Ahli Parlimen PR lain pun sentiasa memberi respon pd setiap komen di ‘shoutbox’.

    Saya agak bersetuju dgn komen2 dr pengunjung blog ini yg menulis…tak perlulah ke hulu ke hilir sekadar menunjukkan prihatin krn yg lebih utama adalah hasil dr sikap keprihatinan kita itu…walau apa pun sokongan moral itu amat dihargai.

    Sudah hampir 2 bulan pru-12 berlalu..rasanya cukuplah sudah pujian dan ucap tahniah yg diterima. Skrg adalah masa untuk ‘buat kerja’. Di mana PA (Parliament Assistant) untuk menjawab segala persoalan pengunjung di blog ini?

    Sekali lg…saya amat kagum dgn DSAI….beliau buat sebijik mcm beliau cakap!!!

    Comment by SahabatMesra | May 1, 2008

  2. iyer. itu betul. komen2 di blog ini dibiarkan tergantung dan tidak berjawab.

    Tidak mengapa, maksudnya sibuk berkhidmat utk rakyat, alhamdulillah…

    sahabatmesra, terlalu awal utk kita menilai jika benar Anwar buat sebijik mcm beliau cakap…. masa depan siapa yang tahu?

    Comment by pipitart | May 1, 2008

  3. 2 months already. Still taking picture? start working d ler.

    Comment by shawn | May 1, 2008

  4. Mengapa Kabinet BN mahu perangkap rakyat dengan ura-ura untuk dihentikan siaran langsong sessi Parlimen yang ada sekarang?

    Perkara ini perlu diperDEBATkan agar kata putus diperolihi dengan segera, sebelom sessi Parlimen kali ini hampir tamat.

    Justeru, sebagai mewakili suara rakyat biasa saya mahu tengok gelagat kesemua YB yang ada sekarang pada kaca TV (peluang yang ada) agar pada PRU-13 nanti, saya kira pemilihan pada masa itu adalah berdasarkan kualiti calon dahulu, lepas itu barulah parti.

    Saya harap, suara kerdil ini dapat YB sampaikan ke Parlimen cara mana pun. Terima kasih.

    Comment by khalid al-walid | May 2, 2008

  5. Saudara Khalid al-walid,

    Gelagat YB yang anda lihat dikaca tv itu adalah gelagat yg ditunjukkan apabila mereka tahu sidang Parlimen sedang keudara di kaca tv secara langsung. Dimana mereka ni nak ambil kesempatan agar kamera menumpukan kepada mereka seterusnya mendapat perhatian rakyat dengan pelbagai cara sama ada secara provoke atau meraih simpati. Sedangkan pada sidang petang mereka lebih tenang dan terkawal. Malahan boleh bersalam-salaman atau kadang-kala minum bersama setelah sidang selesai. Ini adalah perkara biasa. Politik.

    Menteri Penerangan kita bukan sengaja nak peragkap atau mempropagandakan ura-ura nak henti siaran. Saya kira ada rasionalnya kerana dek kerana tingkah laku mereka yang sengaja dibuat-buat agar mereka masuk tv dan dapat perhatian hanya akan menjadikan sidang terganggu dan ini akan membuang masa sidang itu sendiri. Kalau asyik nak gaduh perkara kecil bila nak debat isu rakyat? Tak buat kerja la maknanya.

    Oh ya, YB Fuziah ni kata hubungan dua hala antara pemimpin dan rakyat perlu bagi mewujudkan satu suasana untuk memperoleh yang terbaik untuk rakyat sendiri. Tapi komen dalam blog ni tak boleh jawab cepat malahan satu titik pun takde, ni ape cerita? Macam seronok je tangkap gambar sana sini? Apa pegi Parlimen tu holiday ke?

    Comment by Hamidiishak | May 2, 2008

  6. Terima kasih Saudara Hamidiishak di atas komen anda.

    Apa kata anda jika masa siaran langsong tidak dibataskan?

    Kalau setengah jam atau sejam mahupun 2 jam sehari, tempoh masa itu rasanya masih dikira pendek lagi. Kerana apa, benarlah sepertimana kata anda itu, mereka sengaja ambil peluang itu untuk berDERAMA!!!

    Itu lumrah manusia. Tetapi kalau dipanjangkan tempoh siaran, insyaAllah kita akan dapat lihat siapa mereka yang sebenarnya. Mereka semua itu bukannya robot dan akhirnya mereka akan penat juga. Siapa sebenarnya dia tu? Hah! Kebenaran akhirnya terserlah jua dan inilah yang kita semua cari kan?

    Apa nak ditakutkan Saudara, kita sendiri yang menentukan seseorang YB itu berkualiti ataupun tidak. Kalau setakad YB nak melalak nak ambil perhatian pononton saja tanpa debatan bernas atau sebagaimana tuduhan anda setakad nak berposing gambar aje… Ai!!! takkan parti dia tak ada Badan Displin kot? Tahulah Badan tu “sekolah”kan si-YB tersebut. Dan tahu lah untung nasib dia termasuk sekali dengan parti yang diwaliklinya diPRU-13 nanti.

    Sekian, Terima kasih dan sudi-sudilah berbicara lagi.

    Comment by khalid al-walid | May 2, 2008

  7. Isu siaran langsung sidang dewan rakyat patut diteruskan dan diberi airtime yg lebih pnjang bukannya 30 minit. Kartun doraemon pun lebih panjang!!! Apakah menteri penerangan yg baru ni masih mahu memperbodohkan rakyat? Beliau menang di parlimen kemaman krn undi org2 felda yg memang agak tertutup minda krn kurang informasi luar – maaf bukan semua.

    Rakyat mahu melihat prestasi sebenar wakil rakyat yg mereka pilih membela nasib mereka di parlimen. Jgn hanya hebat di blog dan pelbagai program kosmetik walhasil pembelaan rakyat tecicir di pintu pagar parlimen!

    Permintaan saya agar ahli parlimen kuantan yb fuziah menyiarkan di laman blog ini apakah soalan yg beliau hantar pd sidng parlimen kali ini masih belum ditunaikan…saya rasa yb agak sibuk…itu saya faham krn saya kerap juga jenguk2 ke parlimen pd sidang yg lepas2 melihat gelagat wkil2 rakyat berhujah…penggal kali ni pasti lebih meriah krn PR ada byk wakil.

    Namun saya agak terkilan..spt komen shawn…still taking picture? hmmmmm….ada pulak masa? Utk PA2 YB Fuziah di parlimen kuantan..harp2 dpt dibuat ‘pembetulan’ tentang sikap anda apabila berdepan dgn rakyat…jgn lebih sudu dr kuah! Jgn kita tiru atau ulangi perangai2 mcm puak2 Umno..dah kena hukum baru nak merujuk pd rakyat! Jgn pula kita terhukum juga pd pru13 nanti…..saya rasa Yb Azmin lg sibuk ttp PA2 beliau cukup professioal dan ‘mesra alam’.

    Comment by SahabatMesra | May 2, 2008

  8. Terima kasih SahabatMesra di atas sokongan anda agar masa siaran sessi Parlimen kali ini tanpa dibataskan dengan niat ikhlas anda hendak mengukur prestasi YB tidak kira daripada PR atau BN. Impaknya berbalik kepada rakyat jua. Terima kasih sekali lagi.

    Saya mengharapkan mesej semacam ini betul-betul sampai kepada Kabinet BN sebelom mereka buat keputusan.

    Tapi percaya lah, kalau peel BN sekarang ini masih lagi macam dulu-dulu juga sebijik tak mahu merobah, keputusannya nanti seperti “YA” kata rakyat; “TIDAK” kepada BN. Ini ramalan saya.

    Kalau beginilah nasib yang bakal diterima rakyat, apa kah rakyat boleh buat sesuatu tanpa menunggu PRU-13 entah kan bila… Saya ingat Menteri yang bawa cadangan sonsang ini dijadikan maskot “Monyet” kot? atau ape-ape aje kepada seperti anda kata, Pengundi Felda Kemaman, Terengganu. Tujuannya untuk menyedarkan mereka semua bila Menteri itu sekali-sekala balik lawat kawasannya nanti tersungkur malu bahana tak dengar kata “Tuan” dia. Pas tu dia tak balik-balik lagi kot???🙂

    Apa kata anda dan rakan-rakan tentang tindakkan kreatif rakyat nie?

    Comment by khalid al-walid | May 2, 2008

  9. Sebenarnya wakil parlimen pemerintah dan pembangkang sama-sama membuat
    kacau semasa siaran langsung tu.

    Kanapa nak salahkan pembangkang saja.

    Yang patut difikirkan ialah ketidakpuasan hati mereka kepada peraturan yang tidak manasabah.

    Elok Sabery Chik fikirkan kenala mereka tak puas hati.

    Kalau dalam jawatan awam ketidakpuasan hati pelanggan akan diambil kira dan dijadikan penanda aras untuk melakukan sesuatu yang boleh memuaskan pelanggan.

    Saya fikir kedua-dua pihak tak puas hati dengan peraturan itu saja. Cari jalan suapay semua puas hati barulah kelancaran persidangan dapat diadakan.

    Comment by Jebat | May 2, 2008

  10. Wish you all the best. You are an examplery dear Fuziah.

    Comment by Joyce | May 2, 2008

  11. Thank You Joyce
    I do appreciate the support !
    But it’s not easy to please everybody though….

    Comment by Fuziah Salleh | May 3, 2008

  12. Thank You Joyce
    I sincerely appreciate your support
    But, it’s not easy to please everybody though…..

    Comment by Fuziah Salleh | May 3, 2008

  13. Dear YB Fuziah,
    please reply all the comment,not only for Joyce!!
    OMG please la….
    is’t all the “pujian” not enough 4 u?
    come on..wake up!! it’s already morning!!

    Comment by PrebetAnwar | May 3, 2008

  14. Maaf sekiranya ada yang terasa apabila saya tidak respon kepada komen-komen
    Saya kira sdr-sdr semua berbincang diantara satu sama lain,…

    blog ini pula digunakan sebagai platform untuk komen tentang saya, bukan kepada saya, maka saya kira tak perlu lah saya jawab.

    Akan tetapi kalau saya silap, mohon maaf, saya sentiasa mendengar..
    Mendengar dan menghayati, dan ambil maklum….cuma harapan saya supaya semua dapat membina perbincangan konstruktif

    Oh ya, Sdr Khalid, saya ambil maklum pandangan sdr , dan akan bawa
    Sekarang nie saya tengah buat ucapan bahas titah raja
    Sekiranya ada pandangan sila lah kongsi untuk dimasukkan kedalam perbahasan nanti
    Terima Kasih sekali lagi

    Comment by Fuziah Salleh | May 3, 2008

  15. Nah 2 manusia – Menteri yang cetuskan satu cadangan songsang dan disambut baik olih PM yang berakhir dengan keputusan berpihak kepada rakyat. Jadi kita semua-semua nie dari sekarang kena lah bersuara tanpa gentar. Tegur lah pihak BN yang bonngok (pandir dalam bahasa Jawa) tu.

    Dari apa yang mampu kita pelajari dari episod ini cuma satu perkara aje iaitu kepala hotak Menteri & PM nie semuanya berfikiran jumud. Terima kasih.

    YB Fuziah, don’t missed the bus & be vocal. Rembat bebudak BN nie cukup-cukup & kalau ada peluang dapat lah kami semua tengok YB beraksi kat depan kaca TV.

    Satu tip dari saya, dari perspektif sejarah ikutlah gaya persembahan seperti Siti Zubaidah. Amacam?

    Comment by khalid al-walid | May 4, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: