Fuziah Salleh

Mendamba Politik Baru

Ucapan Dasar di Kongres Nasional Tahunan Wanita 2007

AGENDA PEMBERDAYAAN WANITA MALAYSIA

Ucapan Dasar

Hajah Fuziah Salleh

Ketua Wanita

Parti Keadilan Rakyat

KONGRES NASIONAL WANITA 2007

PARTI KEADILAN RAKYAT

25hb Mei 2007

Chung Hwa High School

Seremban

Negri Sembilan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Selamat Pagi & Salam Reformasi

Selamat Datang saya ucapkan kepada para-para tetamu yang di raikan serta di hormati. Saya ucapkan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan diatas kesudian saudara saudari hadhir demi menyatakan sokongan kepada Pergerakan Sayap Wanita disamping menyerikan lagi Kongres Nasional Wanita pada tahun ini.

Kepada Negeri Sembilan, Terima Kasih kerana sudi menjadi tuan rumah dan menyambut para perwakilan semua dengan begitu baik sekali

Saudari Saudari Perwakilan dari seluruh negara, dari Perlis hinggalah ke Sabah, yang datang dari jauh dan dekat, serta Para Pemerhati yang di kasihi sekelian,

Semoga kita semua sentiasa mendapat kekuatan dan keberkatan, serta keredhaan Allah SWT didalam perjuangan yang penuh dengan cabaran serta liku-liku ini.

Kongres Nasional tahun ini di adakan di sebuah dewan sekolah yang besar dan hebat. Sebelum-sebelum ini kita sudah merasakan suasana berkongres dimerata tempat, dari tokong hinggalah ke hotel bertaraf lima bintang. Ada kenangan pahit dan ada juga manisnya, malah banyak manisnya. Selaku pejuang-pejuang berjiwa rakyat kita samasekali tidak hiraukan dimana kita bersidang, yang penting dan utama, ialah kita dapat meneruskan agenda untuk melaksanakan tugas-tugas wajib kita serta dimasa yang sama dapat merencana masa depan dan perjuangan parti. Disini saya ingin merakamkan penghargaan yang tidak terhingga kepada pihak pengurusan Chung Hwa High School diatas kesudian mereka menerima kita pada tahun ini. Mereka telah menunjukkan sikap yang amat profesional dimana mereka telah bersedia mengambil segala risiko berhadapan dengan pihak berkuasa, didalam tindakan mereka menerima kehadiran kita disini. Terima Kasih banyak-banyak kami ucapkan.

Saudari-saudari perwakilan yang dikasihi,

PILIHAN RAYA KECIL N11 DUN IJOK

Hari ini lebih kurang sebulan telah berlalu semenjak Pilihanraya Kecil DUN Ijok diadakan, malah kehangatannya masih terasa. Bagi petugas-petugas di akar umbi, yang telah datang dari jauh dan dekat, kekesalan terhadap cara bertindak BN juga masih tidak dapat dilupakan. Di Ijok kita telah sama-sama saksikan bagaimana UMNO-BN akan buat apa sahaja untuk mengekalkan kemenangan kerana ianya merupakan lambang terakhir kepada keutuhan dan keagungan palsu mereka.

Pilihan Raya Kecil Ijok telah banyak mengajar kita. Suasana disana memerlukan kita untuk berada dimedan secara fizikal untuk merasai serta menghayati ketegangan suasana sekitar. Ianya umpama medan perang yang ganas. Tentu sekali masih terbayang dan jelas diingatan, topi merah unit khas berkeliaran diserata tempat, terutama sekali tatkala kita menganjurkan ceramah. Juga pengalaman hari pertama di Ijok mengiringi rombongan calon dan pimpinan lain didalam perarakan ke majlis penamaan calon tentu sekali tidak dapat dilupakan. Disana keadaan cemas telah timbul apabila rombongan calon diasak dan dihimpit oleh sekumpulan pemuda UMNO dibawah arahan Khairy Jamaluddin, yang kemudiannya keadaan menjadi bertambah gawat buat seketika sementara menunggu bantuan dari pihak polis yang lambat datang. Kemudian disusuli pula dengan acara baling botol berlambang dacing yang telah dapat ditontoni rakyat Malaysia diseluruh pelusuk negara melalui kaca-kaca televisyen. Ya, dari hari penamaan calon hinggalah kehari pembuangan undi asakan dan main kasar BN tiada hentinya Samada dari segi strategi dan tipu helah BN mahupun dari segi kekuatan dan kelemahan kita sendiri, terlalu banyak yang perlu di pelajari dan di ambil iktibar dari Ijok.. Malah, kehangatan suasana tangkap pengundi hantu di Lunas, dan kehebatan suasana berkempen di Anak Bukit tiada tolok bandingnya dengan Ijok; Ijok boleh diibaratkan sebagai zon perang !

Persoalan yang amat penting buat kita, ialah sekiranya tiada pengundi hantu atau tiada berlaku penyelewengan lain seperti nama pengundi yang sah mengundi pada tahun 2004 dimana telah hilang dari senarai daftar pemilih, keluaran SPR bertarikh 4hb April 2007; Sekiranya tidak berlaku taktik beli undi dengan janji-janji manis para Menteri, serta tiada kehadiran projek ekspress yang berjalan 24 jam sewaktu tempoh berkempen, mungkinkah kita telah menang? Mungkinkah pada hari ini Tan Sri Khalid Ibrahim calon KeADILan telah mendapat gelaran Yang Berhormat dan telah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor?.

IJOK, SISMEP & OPERASI ANJAK

Yang paling menarik di pilihanraya kecil Ijok ialah peluang buat pertama kalinya, untuk dapat menggunapakai satu sistem yang dibina oleh parti, iaitu SISMEP12 (Sistem Menang Pilihanraya Umum ke12). Jawatankuasa Pilihanraya Pusat (JPRP) dan SISMEP12 telah banyak membantu petugas-petugas dalam melaksanakan proses culaan serta menyenangkan mereka turun berjumpa pengundi, kerana dengan sistem ini kita telah dapat susun pemilih mengikut alamat tempat tinggal dan tidak lagi mengikut susunan kad pengenalan seperti di dalam daftar pemilih SPR. Ini telah banyak dapat membantu petugas wanita khususnya.

Bukan itu sahaja yang membuat kita teruja, akan tetapi apabila SISMEP12 di gabungkan dengan sistem OPERASI ANJAK yang di bina oleh Wanita KeADILan Pusat, dan kedua sistem ini, digunapakai dengan betul, sistematik serta penuh disiplin, hasilnya amat menakjubkan, dimana petugas kita telah dapat:

  1. Mengenalpasti dan membina profail daftar pemilih, dengan meletakkan mereka kepada 4 kategori iaitu; BN, pembangkang, pengundi atas pagar dan ragu (ragu bermaksud telah mati, tidak dikenali oleh penghuni rumah, telah berpindah, alamat tidak wujud, atau ada keganjilan seperti terlalu ramai dalam satu rumah) Maklumat ini pula telah dimasukkan semula kedalam SISMEP12 Ijok untuk membantu petugas PACA dihari mengundi
  2. Petugas wanita kemudiannya dapat menyusun startegi untuk menganjakkan sokongan khususnya pengundi atas pagar kepada sokongan terhadap parti dengan menggunakan teknik dan kemahiran tertentu yang telah dipelajari dalam latihan TOT (Training of Trainers) anjuran Wanita Pusat awal Januari 2007
  3. Sistem pemantauan dan juga sistem memberi maklumbalas yang digunakan amat berkesan dalam membantu petugas mengambil tindakan susulan serta tindakan pembetulan dimana perlu.

Hasilnya yang amat menggembirakan kita semua ialah apabila kita dapati bahawa ada terdapat peningkatan peratusan undi berbanding PRU11 2004 di semua daerah mengundi yang menggunakan kedua sistem ini dengan cermat. Ada yang sedikit peningkatannya akan tetapi ada juga yang agak ketara. Malah daerah mengundi Tuan Mee yang dijaga dan diambil sebagai anak angkat oleh tuan rumah Kongres kita pada hari ini, iaitu Negeri Sembilan walaupun di kategorikan sebagai kawasan paling sukar, juga telah mencatatkan peningkatan peratusan undi walaupun sedikit. Juga kini telah ada ahli baru yang didaftarkan disamping telah terlaksana pembentukan JDM-Jawatankuasa Daerah Mengundi disana. Tahniah dan Syabas Negeri Sembilan.

Iktibar yang harus dipelajari dari ini ialah bahawa kita sudah ada satu sistem yang hebat! Gabungan SISMEP12 dan OPERASI ANJAK membuatkan kita dapat bekerja dalam satu sistem yang menyeluruh. Malah berita yang paling menggembirakan ialah pada hari ini DUN Ijok sudah boleh disediakan dengan satu kemaskini (updated) daftar pemilih yang telah dikenalpasti kecenderungan mereka. Para petugas Kuala Selangor boleh senang buat kerja di Ijok dan teruskan sahaja berpandukan maklumat terkumpul, fokus kepada mendekati dan mendapatkan sokongan pengundi atas pagar yang telah dikenalpasti. Anjakan pengundi atas pagar inilah yang akan menentukan kalah menang nya kita dalam PRU12 kerana ia melibatkan penambahan undi yang diperlukan untuk menang.

Pada hemat saya, TIDAK ADA JALAN MUDAH UNTUK MENANG!. Pengalaman melalui proses menggunakan SISMEP12, dan BKS (Borang Kaji Selidik) di Ijok cukup menyebabkan stres buat sesetengah petugas wanita kerana ada golongan dikalangan teman-teman seperjuangan juga yang mencemuh dengan mengatakan tidak cukup masa untuk BKS, ataupun bukan masanya untuk buat BKS dan sebagainya. Ada juga yang pandang sepi dan buat tidak peduli kepada SISTEM OPERASI ANJAK kerana menganggap ianya hanyalah ‘tool’ untuk petugas wanita dan tidak ada manafaat buat semua. Tidak kurang juga yang ghairah dengan ceramah umum atau ceramah kelompok dimana yang hadir hanyalah penyokong parti kerana ianya lebih mudah di anjurkan. ‘Operasi Anjak’ menegaskan bahawa program seperti rayu undi dan ceramah kelompok mestilah disasarkan kepada golongan atas pagar dan ini lebih sukar dilaksanakan, maka ada yang cepat mengalah dan tentu sekali ada juga yang pandang sepi kerana ia menuntut kita keluar dari zon selesa masing-masing, dan beralih menukar pendekatan daripada yang biasa kepada sesuatu yang luar biasa dan baharu.

Apa pun diakhirnya, ramai yang mengiktiraf kehebatan sistem yang kita ada, Sekiranya tidak digunakan kita sahajalah yang akan rugi, bukan orang lain, bukan juga BN musuh kita. Kita mungkin boleh buat kerja secara biasa, seperti yang selalu kita buat sebelum ini, yang tentunya akan membawa hasil yang seperti biasa juga, atau kita boleh beriltizam untuk menggunakan satu siatem baharu yang dapat menyelamatkan kita. Namun Wanita KeADILan menegaskan disini pada Kongres ini bahawa kita komited untuk menggunakan SISMEP, melaksanakan BKS, dan juga melaksanakan OPERASI ANJAK. Kearah tindakan berhadapan dengan PRU12 pula Wanita KeADILan menyeru dan menyarankan supaya parti induk menekankan penggunaan keseluruhan SISMEP dan OPERASI ANJAK kepada kesemua Parlimen tumpu yang akan di tandingi parti KeADILan dalam Pilihanraya yang akan datang.

Sidang Perwakilan serta Pemerhati yang dihormati,

DUNIA & WANITA HARI INI

Lebih kurang separuh daripada penduduk dunia dihuni oleh wanita. Begitu juga di negara kita Malaysia, 50% daripada penduduk negara ini terdiri daripada wanita. Dengan sumber tenaga manusia yang begitu besar, kerajaan-kerajaan di dunia adalah bertanggungjawab untuk melaksanakan yang terbaik terhadap wanita dimana wanita mempunyai peranan penting dalam menyumbang kepada kemaslahatan dan pembangunan dunia serta penduduknya. Selain melahirkan zuriat, wanita berfungsi memastikan bahawa institusi keluarga tetap utuh, memelihara budaya dan pegangan sistem nilai, disamping memastikan visi dan warisan generasi masa kini ada kesinambungannya di masa mendatang.

Walaupun begitu di beberapa negara didunia, wanita dan anak-anak perempuan masih tidak berpeluang mendapat pendidikan formal. Perubahan dalam sektor tenaga kerja masih belum dapat diimbangi dengan sistem sokongan yang baik bagi wanita-wanita bekerja, hatta di negara-negara yang sudah agak maju. Ramai wanita di dunia juga belum berpeluang untuk mendapatkan khidmat kesihatan yang berkualiti. Keganasan rumahtangga belum mampu ditangani secara berkesan serta perdagangan wanita dan anak-anak perempuan menjadi terlalu sukar untuk di banteras. Umumnya, terlalu banyak yang perlu dilaksanakan di merata-rata tempat di dunia bagi merealisasi cita-cita agar kesejahteraan wanita tercapai. Nasib wanita masih ditahap yang menyedihkan, justeru itu menuntut kita semua untuk terus berjuang membela mereka

WANITA MALAYSIA

Selama ini, wanita Malaysia dikatakan telah menikmati berbagai kemudahan dan keistimewaan dalam berbagai bidang, khususnya seperti yang dilapor di dalam penilaian terhadap Dasar Wanita Negara.

Kenyataan tersebut tentu sekali boleh dipertikai, malah dengan terbitnya Indeks Jurang Gender Malaysia (Malaysian Gender Gap Index-MGGI) baru-baru ini jelas terserlah betapa Malaysia masih jauh perjalanannya dalam memenuhi tuntutan meluaskan kefahaman dan perlaksanaan dasar kesaksamaan gender

Pelaksanaan kesaksamaan gender adalah diharapkan akan dapat membasmi diskriminasi gender dalam pelbagai bidang termasuk perkhidmatan kesihatan, pendidikan,dan ekonomi serta seluruh aspek pemberdayaan wanita.

Di Malaysia kini sudah wujud undang-undang yang menghalang diskriminasi kepada seseorang berdasarkan bangsa, agama mahupun gender. Malangnya hakikat pada hari ini berkaitan wanita adalah begitu meleset sekali.

Bolehkah dikatakan tiada diskriminasi sekiranya seorang wanita Malaysia boleh disingkir dari pekerjaannya apabila dia memilih untuk mengandung? (Kes Beatrice dimana keadaan beliau mengandung telah dikatakan menjadi halangan bagi beliau meneruskan tugasnya sebagai seorang pramugari),

Baru-baru ini, seorang wakil rakyat wanita telah dihina dengan kata-kata sexis tanpa pembelaan didalam Parlimen, Dewan yang Mulia. Ahli Parlimen Jasin dan Kinabatangan yang terlibat dengan penghinaan tersebut hanya mohon maaf setelah di gesa beberapa lama. Sekiranya ini bukan diskriminasi, apakah ia? .

PEMBERDAYAAN WANITA

Tajuk Ucapan Dasar saya pada tahun ini ialah “AGENDA PEMBERDAYAAN WANITA MALAYSIA”. Istilah pemberdayaan timbul daripada kata dasar ‘daya’ yang membawa maksud memberi tenaga, upaya atau kekuatan. Ianya mungkin agak baru digunakan di negara kita Malaysia. Yang lebih biasa digunakan ialah perkataan memperkasa. Memperkasa mengikut kamus dewan ialah memberi kuasa, mengizinkan atau membenarkan. Istilah pemberdayaan digunakan didalam ucapan ini kerana ianya dipercayai sebagai istilah paling sesuai digunakan dalam konteks ucapan dasar ini. Pemberdayaan membawa maksud satu proses memberikan keupayaan atau kekuatan kepada wanita sedangkan pemerkasaan pula bermaksud proses memberi kuasa. Jelas pemberdayaan merupakan perkataan yang lebih relevan kerana ianya melambangkan kekuatan yang terhasil dari dalam diri seseorang manakala pemerkasaan pula ialah kekuatan terhasil dari anugerah ataupun dari kuasa luaran.

Malah di negara jiran kita Indonesia, istilah pemberdayaan lebih lazim malah sudah lama wujud satu Kementerian Pemberdayaan Perempuan, yang fungsinya ialah pemberdayaan kaum wanita.

KONSEP PEMBERDAYAAN

Agenda pemberdayaan wanita sewajarnya melibatkan beberapa aspek, bertujuan untuk menjamin kesejahteraan wanita dari sudut fizikal, mental, emosi, jiwa, spiritual, inetelektual dan sosial agar wanita berupaya memainkan peranannya dalam keluarga, masyarakat dan negara. Sehubungan dengan itu, mereka akan terus dapat memberikan sumbangan terbaik dalam bidang-bidang yang wanita ceburi, di dalam domain tradisi dan juga yang bukan tradisi mereka

Saya percaya bahawa apabila wanita itu cukup diberdaya, maka akan gemilanglah negara dan seterusnya seluruh tamadun itu akan terbina!

Wanita yang sejahtera adalah baik dalam dirinya dan seterusnya akan menatijahkan hasil atau produk yang baik juga. Kualiti dalam diri wanita ini seterusnya akan mengukuhkan budaya, pegangan, visi dan warisan sesebuah negara.

Wanita yang diberdaya merupakan seorang yang mampu, berupaya mengatasi segala halangan serta rintangan tidak kira dalam diri mahupun luaran, demi merealisasikan segala agenda hidupnya. Dia juga akan mempunyai satu pendekatan positif terhadap segala perkara yang membingungkan ramai orang.

Seterusnya pemberdayaan yang sempurna akan mampu menghasilkan seorang wanita yang bukan sahaja diberdaya dalam dirinya tapi seterusnya pula mampu menjadi agen perubahan yang dinamik, berterusan memantau dan mempelopori agenda perubahan, mendokong prinsip kebenaran dan keadilan pada setiap masa dan tempat tanpa prejudis serta penyangkal yang tegas dalam insiden-insiden kezaliman yang merosakkan rakyat dan negara. Dalam erti kata lain wanita tersebut mampu pula memberdayakan wanita lain

Wanita yang sedemikian tentu sekali mampu untuk memastikan bahawa sebarang agenda dalam negara akan mengarah kepada dasar pengagihan kekayaan yang adil, peraturan dan undang-undang yang peka gender, tanpa sebarang diskriminasi, serta pentadbiran negara di semua peringkat secara telus dan adil. Wanita Malaysia, dengan statistik 50% daripada populasi negara, belum memainkan peranannya dengan sempurna; sebahagiannya disebabkan telah berlaku kepincangan dalam memenuhi sasaran Dasar Wanita Negara, di mana secara strategiknya agenda pemberdayaan wanita belum lagi sampai ke tahap yang diinginkan.

Wanita yang sedemikianlah yang kita perlukan demi menjayakan Agenda Perubahan kearah menegakkan prinsip kebenaran dan keadilan, iaitu yang merupakan prinsip perjuangan yang kita junjung selama ini. Aspirasi tersebut belum mencapai aras kesejahteraan yang di kehendaki selagi mana pengabaian dari pelbagai sudut, diskriminasi, dominasi dan pencabulan hak-hak terhadap wanita, tetap berlaku dan terus berlaku

Beberapa Aspek-Aspek kritikal dibawah mesti diperhatikan demi memastikan bahawa pemberdayaan yang sebenar terhadap wanita dapat terlaksana.

Ianya seperti berikut;-

  1. Kefahaman dan Pelaksanaan Berkenaan Kesaksamaan Gender
  2. Pemeliharaan dan Pemuliharaan Institusi Keluarga
  3. Sistem Pendidikan
  4. Peranan ‘civil societies

1. KEFAHAMAN KONSEP & PELAKSANAAN KESAKSAMAAN GENDER

Kesaksamaan gender adalah isu utama dalam mencapai matlamat Pembangunan Millennium dan merupakan faktor kritikal kepada pembentukan persekitaran yang adil dan toleransi – Persekitaran yang disebutkan ini adalah aspek kritikal tumbesaran kanak-kanak yang seimbang dan harmoni didalam perjalanan mereka menjadi dewasa yang peka gender.

Namun, diskriminasi gender tetap berlaku disegenap penjuru dunia. Kita harus menilai diskriminasi terhadap wanita sepanjang hidup mereka – dan menentukan apakah yang wajar dilaksanakan demi membasmi jurang gender ini.

Kefahaman terhadap konsep gender dan pelaksanaan kesaksamaan gender merupakan asas pertama didalam memastikan jurang ini diketepikan serta pemberdayaan wanita dalam ertikata sebenar dapat terlaksana.

PERSPEKTIF GENDER

Perkataan “gender” digunakan untuk menjelaskan ciri-ciri wanita dan lelaki yang dibentuk menerusi proses sosial, manakala perkataan jantina atau ‘seks’ merujuk kepada ciri-ciri menurut biologi. Apabila manusia dilahirkan dia dikenalpasti berasaskan jantina lelaki atau perempuan akan tetapi mereka akan membesar dan belajar untuk menjadi lelaki atau wanita berdasarkan kebiasaan dan ekspektasi persekitaran.

ISU BERKAITAN KESAKSAMAAN GENDER

  • Kesaksamaan gender mewujudkan suasana yang memanfaatkan wanita dan kanak-kanak. Wanita yang diberdaya akan mempunyai anak-anak yang sihat, berpelajaran yang kemudiannya akan mampu mengubah masyarakat mereka.

  • Diskriminasi pula dikatakan berlaku apabila kanak-kanak perempuan dan wanita dinafikan pendidikan atau kerja, bila anak lelaki diutamakan daripada anak perempuan, dan bila keganasan serta penghinaan berlaku menurut gender.

  • Wanita wajar diberikan hak untuk mencorak kehidupan mereka sendiri dan anak-anak mereka – di dalam rumahtangga, tempat kerja dan arena politik.

  • Di seluruh dunia bukti menunjukkan bahawa wanita yang diberdaya untuk membuat keputusan akan menghantar anak-anak mereka, terutamanya kanak-kanak perempuan, ke sekolah.

  • Satu kajian mendapati bahawa 15 juta kanak-kanak di Asia Selatan Sub-Sahara Afrika tidak akan berpenyakit jika wanita mempunyai hak bersuara yang sama di rumah (iaitu membasuh .tangan sebelum makan )

  • Bilangan wanita dalam sektor pekerjaan telah bertambah, tetapi sangat kurang usaha untuk memperbaiki keadaan tempat kerja mereka, mengiktiraf beban kerja yang tidak berbayar serta menyediakan perkhidmatan penjagaan anak

  • Bagi kebanyakan wanita, beban kerja yang tidak dibayar mengambil sebahagian besar masa mereka. Walaupun mereka bekerja di luar rumah, wanita yang bekerja tetap menegendalikan kerja-kerja di dalam rumah.

  • Wanita yang bekerja di luar rumah mendapat secara purata gaji yang lebih rendah dari lelaki. ( Kenyataan Media Pendirian PKR)

DASAR WANITA NEGARA (DWN)

Objektif-objektif Dasar Wanita Negara ialah:

(i) Untuk menjamin perkongsian yang saksama di antara lelaki
dan wanita dalam pemilikan sumber dan maklumat, di samping
mendapatkan peluang dan faedah dari pembangunan; dan

(ii) Untuk mengintegrasikan kaum wanita ke dalam semua
sektor pembangunan negara selaras dengan kemampuan dan
keperluan mereka bagi tujuan meningkatkan mutu kehidupan,
membasmi kemiskinan, menghapuskan kejahilan dan buta huruf
serta memastikan negara berada dalam keadaan aman dan
makmur.

MENGHAPUSKAN DISKRIMINASI TERHADAP WANITA

Dalam satu mesyuarat dengan Komisyen Bangsa Bangsa Bersatu berkenaan status wanita dalam hal kesaksamaam gender di Malaysia, Dato’ Seri Shahrizat Abd Jalil, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat menegaskan bahawa mewujudkan suasana dan persekitaan yang sesuai serta mengarusperdanakan gender merupakan asas yang amat perlu bagi menegakkan kesaksamaan gender disamping mewujudkan peluang-peluang saksama bagi wanita dan lelaki. Dalam konteks ini, beliau menjelaskan bahawa langkah kerajaan yang paling signifikan ialah pembentukan dasar dan undang-undang yang bertepatan. Menurut beliau lagi penubuhan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Pembangunan Masyarakat pada tahun 2001 merupakan contoh bertepatan satu usaha Kerajaan untuk membangunkan dan memajukan wanita.

Manakala di dalam Strategi pelaksanaan Dasar Wanita Negara (DWN) ada dinyatakan bahawa beberapa strategi telah dibentuk bagi menjamin
kecekapan, keberkesanan, keselarasan dan keseragaman DWN dapat dilaksanakan .


Khusus dalam hal kesaksamaan gender, Strategi DWN yang telah digariskan ialah:-

(i) Pendidikan dan Latihan Untuk Menyedarkan Pihak Pentadbiran Kerajaan Mengenai Isu Wanita

dimana telah digariskan:-

Bagi membangkitkan kesedaran dan komitmen institusi dan
agensi kerajaan, program latihan kepekaan jantina gender
sentisizing dipelbagai peringkat hendaklah diadakan. Program
latihan mengenai wanita dan pembangunan hendaklah diadakan
berterusan untuk kakitangan kerajaan.

(ii) Membasmi Diskriminasi dan Mengambil Tindakan Tegas

dimana ditegaskan bahawa:-

Langkah-langkah khusus hendaklah diambil bagi membasmi diskriminasi terhadap wanita. Kelemahan-kelemahan undang-undang bagi menjamin hak wanita hendaklah dibaiki. Tumpuan khas hendaklah dihalakan kepada kawasan-kawasan kurang maju di luar bandar, wanita yang tidak berdaya dan cacat serta wanita diberi peluang pendidikan.

(iii) Peruntukan Anggaran Belanjawan

DWN menegaskan bahawa:-

Kerajaan hendaklah menentukan bahawa Kementerian-kementerian dan Agensi-agensi yang berkenaan menggunakan peruntukan yang telah diluluskan dengan mengubahsuai tindakan bagi memenuhi program dan projek pembangunan wanita.

Manakala Pelan Tindakan yang digariskan DWN untuk menjayakan strategi di atas ialah merupakan pelaksanaan program; antaranya. ialah;-

(i) Latihan untuk Menghapuskan gambaran-gambaran yang merendahkan maruah dan imej wanita;
(ii) Menyemak dasar pengambilan dan pelaksanaan tugas
institusi bagi menjamin diskriminasi terhadap wanita tidak
diamalkan

(iii) Institusi-institusi swasta hendaklah diawasi supaya
mereka tidak meneruskan diskriminasi terhadap wanita ataupun
mengekalkan gambaran-gambaran yang menghinakan penyertaan
wanita.

Dasar Wanita Negara turut menegaskan bahawa strategi dan pelan tindakan hendaklah meliputi semua sektor, baik kerajaan mahupun bukan kerajaan.

Diatas cuma merupakan sebahagian sahaja dari Dasar Wanita Negara yang berkaitan dengan kesaksamaan gender. Namun tatkala Menteri Pembangunan Wanita berbangga dengan mengatakan bahawa Dasar Wanita Negara ini merupakan dasar negara kepada menghapuskan diskriminasi gender dan amat jelas pula strategi serta mantap pelan tindakan dan pelaksanaannya setelah 30 tahun wujud, iaitu merupakan satu tempoh yang terlalu lama, hasil dan pencapaian darinya amat-amat mengecewakan.

Tidak perlu kepada banyak hujah untuk membuktikan bahawa DWN ini telah gagal. Ambil saja satu kes baru-baru ini apabila seorang Ahli Parlimen pembangkang, seorang wanita (YB Fong-Batu Gajah) di hina di Parlimen Malaysia, ditempat makam paling tinggi dalam proses membuat dasar untuk negara, oleh Ahli Parlimen Jasin dan Kinabatangan. Dalam insiden ini beliau tidak dibela oleh Menteri Wanita secara spontan. Malah Menteri Wanita didalam menerima memorendum dari JAG (Joint Action Group) yang mana Wanita KeADILan turut terlibat, meperkecilkan isu yang dibawa dengan menyatakan bahawa tidak perlu tunjuk protes kerana Kementerian ada dan beliau sendiri akan bawa kepada Kabinet. Sehari sebelum itu Timbalan Perdana Menteri juga ada berkata bahawa tidak perlu ambil serius perkara itu. Akhirnya kita terima kenyataan minta maaf dari Ahli Parlimen Jasin dan Kinabatangan, setelah menerima tekanan dari ramai dan mungkin juga setelah membuat perkiraan politik, bahawa mereka perlu minta maaf.. Akan tetapi lebih mengecewakan ialah melihat rakyat Sabah menyambut Ahli Parlimen Kinabatangan secara besar-besaran apabila beliau kembali ke Sabah, seolah-olah dia seorang wira.. Kesemua insiden ini mencerminkan pemikiran dan mindset sebenar Pemimpin BN ( lihat lampiran 2- Kenyataan Media Ketua Wanita- Pembelaan Terpilih Menteri Wanita )

Dimanakah kebenaran dan pencapaian sebenar kemajuan wanita diMalaysia yang telah digembar gemburkan Dato’Seri Shahrizat kepada Komisyen Bangsa Bangsa Bersatu? Apakah Ahli Parlimen, Menteri dan pemimpin BN terkecuali dari strategi latihan dan pelan tindakan yang digariskan didalam DWN? Bukan kah seharusnya pelaksanaan pelan tindakan DWN harus dimulakan dengan diri mereka dahulu? Memang jelas cakap tidak serupa bikin, dan saya tegaskan disini bahawa pemimpin BN tidak punya keikhlasan didalam Agenda menghentikan diskriminasi terhadap wanita ini

Wanita KeADILan disini dengan tegas dan jelas menyatakan usul tidak percaya kepada Menteri Pembangunan Waanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat diatas kegagalan beliau melaksanakan satu dasar berkaitan kesaksamaan gender yang sudah termaktub sekian lama selama 3 dekad didalam DWN



MENGARUS PERDANAKAN GENDER (GENDER MAINSTREAMING)

Dato Seri Shahrizat Jalil selaku Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga juga ada menegaskan didalam ucapannya kepada Komisyen bahawa mengarusperdanakan gender merupakan salah satu cara yang kritikal, juga belum berjaya dilaksanakan dengan sempurna kerana belum wujud keadaan dimana terdapat critical mass represented by women in the decision making process . Persoalannya sampai bila kah kita akan dapat capai critical mass yang diperlukan? Bukankah ini juga merupakan tanggungjawab Kementerian Wanita?

Oleh kerana keadaan diatas, pandangan wanita dalam isu-isu yang releven kepada wanita belum sepenuhnya berada dalam arusperdana masyarakat. Dalam satu tuntutan kaum wanita, Menteri Wanita telah terpaksa menangguh permohonan wanita untuk bercuti 90 hari selepas bersalin yang selaras dengan Sasaran Millenium Bangsa-Bangsa Bersatu, bertujuan untuk memberi keutamaan terhadap kesihatan dan keperluan wanita selepas bersalin. Kini beliau mengumumkan 84 hari cuti bersalin, satu peningkatan daripada 60 hari sekarang akan tetapi masih lagi tidak mencukupi mengikut piawaian Bangsa-Bangsa Bersatu.

Tanpa adanya gender mainstreaming, masyarakat, khususnya para lelaki akan mengambil ringan dan remeh soal-soal yang pada wanita adalah sangat penting dan boleh mengancam kesejahteraan fizikal, bahkan nyawanya juga, emosi, mental dan hubungan antara ibu dan anak yang terbukti akan terkesan dalam hubungan masa jangka panjang mereka, serta akan merencatkan keupayaan wanita melaksanakan tugas primanya. Amatlah merugikan sekali sekiranya ada pemimpin wanita yang juga tidak peka gender atau yang terpaksa menurut kehendak mereka yang tidak peka gender!

Tanpa perluasan gender mainstreaming pula akan berlaku kejahilan dalam memahami wanita dan keperluan mereka, serta isu-isu yang berkaitan dengan kepentingan wanita sehingga berlaku ketidakadilan dan diskriminasi terhadap wanita.

Para Sidang Perwakilan yang di Rahmati,

Wanita KeADILan berpendirian bahawa:

Kepekaan gender oleh lelaki juga merupakan faktor kritikal dalam menjayakan agenda pemberdayaan wanita, maka usaha-usaha yang konkrit dalam Gender Mainstreaming, sama ada menerusi insentif atau peraturan yang mewajibkan kesedaran mengenainya, wajar dihebahkan dan seterusnya difahami dan dihayati oleh masyarakat, khususnya lelaki. Melibatkan para lelaki dan anak-anak lelaki dalam mencapai kesaksamaan gender akan menjadikan mereka (lelaki dan anak-anak lelaki) sebagai penyokong dan pasangan yang sangat berpengaruh.

Wanita KeADILan juga menegaskan mahu melihat Pelan Tindakan Kementerian yang konkrit dan Dato’ Seri Shahrizat lebih komited didalam pelaksanaan Agenda Mengarusperdanakan gender ini

Fenomena yang menyedihkan ini berlaku adalah kerana faktor-faktor;-

  • Tiada Kehendak Politik pihak kerajaan
  • Tiada Kemampuan untuk menggunakan Kemahiran Teknikal yang ada
  • Tiada Keprihatinan dan Sikap Pertanggungjawaban
  • Gagal mewujudkan satu budaya dalaman organisasi

Semua faktor kegagalan ini selaras dengan apa yang telah dilaporkan didalam The Gender Audit: a process for organizational self-assessment and action planning. 1999. p.2 seperti dibawah;-

Our) experience ….. consistently highlights the significance of four important elements in transforming gender blind organizations into gender responsive ones:

Political Will – evidence when top-level leadership publicly support gender integration, effectively communicate the organization’s commitment to gender equity, commit staff time and financial resources, and institute needed policies and procedures.

Technical Capacity – evidenced in increased staff skills in gender analysis, adoption of new systems for gender disaggregated data, and the development of gender-sensitive tools and procedures;

Accountability – evidenced in institutional incentive and requirement systems that encourage and reinforce behaviours within individuals and within and organization as a whole; and

Organizational Culture – evidenced in a gender-balanced staff, a gender sensitive governance structure, and the equal valuing of women and men’s working styles.

Perlu juga dirakamkan disini bahawa Wanita KeADILan telah membawa agenda peka gender ini dari tahun 2000 lagi, dengan mengadakan pelan tindakan yang tersusun, kini kita lihat hasilnya di mana agenda ini sekarang telah menunjukkan kesan pencapaiannya. Ia adalah seperti berikut:

Kronologi Ke arah Pencapaian Sasaran Minima 30%

dalam parti:

Tahun Tindakan

______________________________________________

2000 Mengusulkan >30% perwakilan wanita di semua

peringkat membuat keputusan di Persidangan Tahunan

2001-2006 Melatih serta menyediakan wanita untuk menyahut

cabaran 30%.

Menggalakkan wanita berperanan lebih besar di

bahagian-bahagian dan negeri (di luar sayap wanita)

2007 Mengemukakan calon-calon wanita bagi

menduduki peringkat membuat keputusan tertinggi

dalam parti (Wanita Cukup Bersedia). Kaum lelaki juga cukup bersedia menerima kehadiran dan suara wanita dalam agenda kesaksamaan gender

KESAKSAMAAN GENDER DAN BAGAIMANA KEDUDUKAN WANITA MALAYSIA

(i) WANITA DALAM PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN

Menyedari bahawa jawatan-jawatan pengurusan di peringkat atas belum mencapai sasaran, kerajaan telah baru-baru ini mengambil langkah bagi memenuhi sasaran 30% penglibatan wanita peringkat membuat keputusan di sektor awam. Sektor swasta juga digalakkan melaksanakan dasar tersebut.

Walaupun secara khusus telah ditetapkan bahawa wanita akan mengisi 30% perwakilan dalam proses menggubal dasar dan keputusan-keputusan penting negara di pelbagai peringkat pentadbiran, Malaysia masih gagal mengangkat agenda pada aras yang sewajarnya.

Kesungguhan kerajaan hanya dilihat sebagai menjana keupayaan wanita untuk memberi yang terbaik dalam penyertaan mereka dari aspek pembangunan dan ekonomi negara, akan tetapi TIDAK untuk memberi pengaruh dalam menentukan halatuju pembangunan dan bentuk-bentuk pengoperasian yang memanafaatkan wanita. Keadaan yang kedua inilah yang sebenarnya melibatkan kemaslahatan negara dalam jangkamasa panjang.

Sudah tiba masanya suatu pemantauan yang sistematik diwujudkan agar wanita memenuhi 30% jumlah kritikal yang dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia dalam Deklarasi Beijing dua dekad yang lalu. Dasar mengenai memenuhi 30% bilangan wanita dalam penglibatan politik dan proses menggubal dasar dan keputusan perlulah diperincikan agar langkah-langkah yang lebih jelas, kemas dan teratur dapat dilaksanakan sehingga mencapai tahap 30% tersebut dalam jangka waktu RM ke9 ini. Jabatan dan institusi yang menawarkan pekerjaan haruslah diwajibkan untuk merekodkan jumlah kakitangan lelaki dan wanita secara berasingan dan dari database itu menetapkan bilangan 30% wanita yang dikehendaki dalam senarai kakitangan jabatan dan institusi berkenaan. Dengan itu tiada halangan dalam jangka masa pendek ini, Malaysia akan mencapai sasaran Deklarasi Beijing tersebut.

Pentingnya penglibatan sekurang-kurangnya 30% wanita

  • Kajian menunjukkan bahawa penglibatan wanita didapati menurunkan kadar korupsi dalam pentadbiran negara kerana kajian mendapati bahawa wanita adalah lebih jujur dan kurang melibatkan diri dalam kes rasuah daripada lelaki.

  • Penglibatan wanita di meja perundingan dan pembinaan semula pasca-konflik telah mampu membantu kanak-kanak – akan tetapi wanita jarang sekali diundang ke meja perundingan keamanan.

Penglibatan WANITA KEADILAN dalam parti dalam mencapai sasaran 30% berbanding Wanita Malaysia :

· Peringkat Nasional

Parlimen 10.6%

Dewan Undangan Negeri 6.3%

Pekerjaan – Profesional 13 %

Perkeranian 17.5%

Perkhidmatan 18.4%

· Parti Keadilan Rakyat

MPT (2004-2007) 15%

Negeri (2004-2007) 14.3%

Bahagian 5 jawatan teratas 22/167 bahagian

(terkini 2007–2010 )

(ii) PENYERTAAN WANITA DALAM POLITIK DAN PROSES DEMOKRASI

DWN juga ada meletakkan strategi penyertaan wanita dalam politik seperti dibawah:-

Politik
(i) Kerajaan hendaklah mengadakan perundangan dan
pentadbiran untuk menentukan penglibatan wanita sepenuhnya
dalam bidang politik negara, dan untuk menambahkan
pengambilan, pencalonan dan penempatan wanita pada kedudukan
penentuan dasar di peringkat kebangsaan, negeri dan tempatan
sehingga perwakilan saksama tercapai; dan
(ii) Kerajaan hendaklah juga menentukan sokongannya terhadap
kemunculan lebih ramai wanita ke peringkat perundangan dan
eksekutif dalam Parlimen, Dewan Undangan Negeri, Kerajaan
Tempatan dan badan-badan lain.

Pendirian Wanita KeADILan ialah bahawa Penglibatan wanita dalam politik akan memperkukuhkan demokrasi dan proses-proses yang berkaitan dengannya. Menyisihkan mereka dari bidang politik pula bererti membelakangkan 50% daripada penduduk Malaysia dari menyumbang kepada pembentukan halatuju dan perancangan masa depan mereka.

Kurangnya perwakilan politik oleh wanita dalam kepimpinan dan urustadbir negara, dimana suara wanita hanya 10.5 % di Parlimen dan 6.3% di Dewan-dewan Undangan Negeri (DUN), menyebabkan diskriminasi terus berlaku.


Visi mengenai masyarakat yang adil dan saksama hanya akan nampak hasilnya jika tindakan meningkatkan perwakilan wanita dan membuat keputusan dijadikan keutamaan, bukan sekadar kata-kata dan dasar semata-mata.

Umno-BN juga belum mampu merealisasikan agenda wanita yang amat penting ini.

Wanita hanya diberi tiga jawatan Menteri penuh (daripada jumlah 33) dalam cabinet PM Malaysia kini. Perlantikan di dewan senat juga belum menyaksikan 30% wanita dari jumlah perwakilan dalam Dewan Negara. Jawatan-jawatan tertinggi dalam Perkhidmatan Awam, Badan Berkanun dan Kerajaan Tempatan masih mendapati jumlah penglibatan wanita yang sangat rendah.

Proses demokrasi yang sihat sewajarnya menghimpumkan pelbagai pandangan dan pendapat dari kalangan individu dan kumpulan yang berbeza, termasuklah wanita. Kajian merumuskan bahawa pandangan wanita selalunya melihat sesuatu konflik, permasalahan serta isu dari perspektif sosial dan kemanusiaan akan mencipta keputusan-keputusan yang yang lebih fleksibel dan inclusive.

Kerajaan Tempatan ‘Local Council’. arena sesuai buat penyertaan wanita

Bagi wanita yang ingin terlibat dalam politik penyertaan mereka di peringkat Kerajaan Tempatan mungkin merupakan wadah paling sesuai untuk mereka mula berjinak-jinak. Saya katakan demikian kerana penglibatan diperingkat ini bersabit dengan keadaan sekeliling dan persekitaran tempat tinggal mereka. Permasalahan yang berkaitan dengan kehidupan seharian, kekeluargaan, alam sekitar, keselamatan pendudk setempat dan lain-lain semuanya merupakan perkara yang rapat dengan jiwa wanita. Keterlibatan diperingkat ini akan seterusnya dapat membantu memberikan keyakinan kepada wanita untuk maju ketahap yang lebih tinggi dimasa mendatang.

Peningkatan dalam penglibatan wanita di peringkat urusan tempatan, nasional dan global adalah sangat penting dalam merealisasikan kesaksamaan gender, pemberdayaan gender dan seterusnya memenuhi hak-hak kanak-kanak juga.

(iii) WANITA DAN UNDANG-UNDANG

Walaupun beberapa akta dan undang-undang telah dipinda bagi memberi keadilan kepada wanita, kes-kes yang melibatkan individu yang berlainan agama semakin hangat diperkatakan dan boleh menjejaskan integrasi dan perpaduan kaum jika tidak diurus dengan bijaksana.

KOMEN CEDAW COMMITTEE –MALAYSIA kepada Kementerian Wanita

Pada 24 Mei 2006

  • The Committee is concerned about the existence of the dual legal system of civil law and multiple versions of Syariah law, which results in continuing discrimination against women, particularly in the field of marriage and fam ily relations.

  • The Committee is also concerned about the State party ’s restrictive interpretation of Syariah law, including in the recent Islamic Family Law (Federal Territories) Amendment Act 2005, which adversely affects the rights of Muslim women.

  • The Committee is further concerned about the lack of clarity in the legal system, particularly as to whether civil or Syariah law applies to the marriages of non-Muslim women whose husbands convert to Islam.

14. The Committee urges the State party to undertake a process of law reform

to remove inconsistencies between civil law and Syariah law, including by

ensuring that any conflict of law with regard to women’s rights to equality and

non-discrimination is resolved in full compliance with the Constitution and the

provisions of the Convention and the Committee’s general recommendations,

particularly general recommendation 21 on equality in marriage and family

relations.

In this regard, it encourages the State party to obtain information on

comparative jurisprudence and legislation, where more progressive

interpretations of Islamic law have been codified in legislative reforms.

It also encourages the State party to take all necessary steps to increase support for law reform, including through partnerships and collaboration with Islamic

jurisprudence research organizations, civil society organizations, women’s nongovernmental organizations and community leaders.

The Committee further recommends that a strong federal mechanism be put in place to harmonize and ensure consistency of application of Syariah laws across all States.

Lihat Kenyataan Media Wanita Keadilan berkenaan RUUKI & Kenyataan Wanita Keadilan berkenaan Status Mahkamah Syariah

(iv) WANITA DALAM SEKTOR PEKERJAAN

Kadar penglibatan wanita di sektor pekerjaan pada tahun 1970 adalah 37.2 peratus, dan 79.3 peratus bagi lelaki. Sehingga tahun 2004, kadar penglibatan wanita dalam sektor pekerjaan telah meningkat kepada 47.3 peratus disebabkan melebarnya peluang pekerjaan dan pencapaian pelajaran wanita yang bertambah baik. Walaupun tren kadar penglibatan wanita dalam sektor pekerjaan sudah meningkat, kadar tersebut masih rendah dibandingkan dengan negara-negara maju.

Statistik terkini daripada Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) menunjukkan kalangan negara-negara maju, Sweden mempunyai kadar penglibatan tertinggi iaitu 76.9 peratus, diikuti oleh Norway (75.9%), Denmark (74.8), Switzerland (73.9%) dan Kanada (73.0%).

Dari segi taburan wanita Malaysia yang bekerja mengikut had umur, paling ramai wanita bekerja (63.8%) adalah kumpulan umur antara 25 hingga 29 tahun. Apabila dikaji mengikut status perkahwinan, daripada 3.7 juta wanita bekerja, 58.1 (2.2 juta wanita) peratus adalah wanita yang berkahwin. Ini memberi andaian bahawa peratusan keluarga yang dwi pendapatan sudah bertambah dan penting bagi majikan melaksanakan dasar yang mesra keluarga di tempat kerja.

Data mengenai pekerjaan wanita mengikut jenis pekerjaan menunjukkan pekerja wanita kebanyakan berada di tiga kategori pekerjaan, perkhidmatan dan pekerja jualan (18.4%), pekerja perkeranian dan juga sebagai juruteknik (17.5%) dan profesional bersekutu (13%) daripada keseluruhan pekerjaan. Walaupun terdapat peningkatan dengan lebih ramai wanita menjawat pekerjaan dengan gaji yang lebih tinggi seperti legislator, pegawai-pegawai kanan dan pengurus, daripada 5.0 peratus dalam tahun 2000 kepada 5.9 peratus pada tahun 2004, keseluruhannya, wanita adalah rata-rata alam pekerjaan yang bergaji rendah.

Namun segala pencapaian ini masih menunjukkan beberapa kepincangan yang masih belum dapat diselesaikan . Ianya melibatakan beberapa isu

  • Isu Diskriminasi gender di tempat kerja

  • Occupational Safety and Health

  • Initiative yang membawa kepada persekitaran kerja yang mesra keluarga

  • Maternity Scheme

(v) WANITA DAN EKONOMI

Pencapaian dan sumbangan wanita Malaysia dalam pembangunan ekonomi berbanding dengan wanita di negara lain boleh diukur dengan indeks pembangunan yang berkaitan dengan gender atau gender-related development index (GDI). GDI diterbitkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di bawah Laporan Pembangunan Insan (Human Development Report (HDR)). GDI adalah indeks komposit yang mengukur pencapaian wanita dari segi kesihatan, pengetahuan, dan taraf hidup.

Berdasarkan GDI dalam HDR 2006 (yang terkini), Malaysia di anak tangga 51 daripada 136 buah negara pada 2004. Apabila dibandingkan dengan GDI (1998), Malaysia di anak tangga 57. Ini menunjukkan satu pencapaian yang baik, iaitu naik sebanyak enam anak tangga.

Negara yang mencatatkan GDI terbaik (anak tangga pertama) ialah Norway. Wanita di Norway telah mencapai tahap terbaik dari segi kesihatan, pengetahuan dan taraf hidupnya. Negara Eropah lain yang sekitar dengan kedudukan Malaysia ialah Rusia (GDI=50) dan Belarus (GDI=52).

Pemberdayaan wanita dari sudut ekonomi mungkin agak terlaksana kini namun ianya masih banyak berkisar diperingkat membantu wanita diperingkat usahawan kecil-kecilan. Namun kita tidak nafikan juga pencapaian tersebut

vi) WANITA DAN KESIHATAN

DWN berkenaan Kesihatan menggariskan objektif

(i) Mewujudkan satu dasar kesihatan negara yang
mengambil-kira keperluan dan taraf kesihatan kaum wanita.
Konsep kesihatan yang komprehensif hendaklah meliputi aspek
kesihatan jasmani, mental dan emosi;
(ii) Satu mekanisma hendaklah diwujudkan bagi memudahkan
penyertaan berbilang sektor bagi menjamin penyebaran
perkhidmatan kesihatan yang sama rata di semua kawasan,
serta menentukan usaha yang cekap dan berkesan sejajar
dengan prioriti-prioriti tempatan;

Menteri Kesihatan telah menyebut bahawa perbelanjaan kesihatan telah melonjak naik dari RM1 billion (1980) hingga ke RM10 bilion (2006). Kenyataan itu ingin menegakkan rasional kenaikan kos kesihatan rakyat (terkandung dalam laporan interim pakar perundingan yang dilantik oleh kerajaan Malaysia di mana kerajaan telah menyarankan cukai baru untuk semua barangan dan perkidmatan bagi mengutip dana untuk Tabung Pembiayaan Kesihatan, mengkorporatkan semua Hospital Kerajaan, dengan itu mengenakan bayaran bagi semua jenis rawatan dan pembedahan. Sistem pendaftaran di bawah jagaan docktor swasta (GP) akan diperkenalkan, di mana hanya pesakit yang dirujuk ke hospital oleh GP yang boleh mendapat pembiayaan daripada Tabung Pembiayaan Kesihatan. Hanya penyakit-penyakit yang disenaraikan saja yang boleh dirujuk dan mendapat bantuan kewangan.

Menurut satu kajian, kos ubatan yang serupa di India adalah tiga kali lebih mahal dari Malaysia. Itu adalah hasil dari penswastaan Kerajaan Malaysia dalam sektor kesihatan. Tentunya, rakyat, khususnya wanita, lebih-lebih lagi mereka yang menganggur, pesara dan cacat anggota akan mengalamai bebaban kos yang tinggi untuk menjaga kesihatan mereka. Ini akan melibatkan rantaian natijah peningkatan kos kehidupan yang akan menjejaskan peruntukan perbelanjaan keluarga dalam keperluan harian yang lain, pendidikan anak-anak, dan keperluan-keperluan lain. Ia akan mengurangkan keceriaan hidup untuk rekreasi dan program kesantaian keluarga.

Perkhidmatan kesihatan adalah keperluan rakyat, lebih-lebih lagi bagi wanita yang sentiasa perlu berada ditahap kesihatan yang cemerlang untuk mengurus dan memelihara keluarganya dengan baik hampir sepanjang hayatnya. Dasar-dasar dan keputusan mengenai perkhidmatan kesihatan dan segala yang berkaitan dengannya seharusnya juga bersandarkan keperluan anggota masyarakat yang terpenting (wanita) yang bertungkus-lumus memastikan unit-unit keluarga yang menjadi sebuah masyarakat yang selalu sihat keseluruhannya dan boleh menyumbang yang terbaik untuk masyarakat dan negara. Dengan pendapatan Petronas mencecah RM50 billion setiap tahun, kos perubatan dan perkhidmatan yang minima pasti boleh dilaksanakan dengan kehendak dan keazaman politik yang tinggi. Pemberdayaan wanita tidak mungkin berlaku jika wanita lemah dan mengalami berbagai permasalahan kesihatan. Oleh itu, kejayaan proses pemberdayaan dan berdayanya wanita memerlukan sokongan yang signifikan dari sektor perkhidmatan ini. Maka, strategi mengkorporatkan keseluruhan perkhidmatan kesihatan telah dan akan akan menjadi suatu kesilapan yang besar yang boleh merencatkan proses pemberdayaan wanita dan dalam masa singkat boleh menafikan kesaksamaan gender daripada berlaku.

Selain itu, penswastaan bidang perkhidmatan kesiahatan ini pasti akan mengecewakan hasrat Dasar Wanita Negara yang ingin ”menjamin penyebaran
perkhidmatan kesihatan yang sama rata di semua kawasan...” kerana umum diketahui bahawa keuntungan adalah agenda utama agenda penswastaan.

(vii) WANITA DAN PENDIDIKAN

Bidang pendidikan adalah bidang yang amat diharapkan untuk berlakunya perubahan dalam minda masyarakat terhadap gender dan seterusnya kesaksamaan gender. Kedua perkara tersebut akan berjaya sekiranya berlaku pemberdayaan wanita memandangkan bahawa peratusan wanita yang berjaya ke menara gading amatlah tinggi, iaitu hamper 70% daripada keseluruhan kemasukan. Kejayaan kemasukan tersebut seharusnya telah dengan mudah memberdayakan wanita dan memenuhi mekanisme mencapai 30% perwakilan wanita dalam setiap peringkat proses membuat keputusan Negara. Kenapakah perkara itu belum tercapai walaupun ramai wanita sudah dilatih dan cukup bersedia untuk mengisi keperluan 30% itu? Kegagalan Dasar Wanita dalam bidang ini sebagai usaha memenuhi tuntutan CEDAW dan sebahagian sasaran MDGs amatlah ketara. Pendekatan Dasar Wanita Negara yang tidak menyeluruh dan bersepadu telah merugikan pelaburan yang begitu banyak dalam bidang pendidikan tanpa hasil yang memuaskan bila Indeks Jurang Gender Malaysia memberi implikasi bahwa jurang gender masih begitu lebar

Aspek Kritikal Kearah Pembedayaan:

2. PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN INSTITUSI KELUARGA

Institusi keluarga adalah unit terpenting dalam sesebuah negara kerana kesemua unit merupakan nukleus yang membentuk sebuah masyarakat dan seterusnya negara. Gemilangnya keluarga, gemilanglah negara. Wanita sebagai pengurus rumahtangga memainkan peranan utama dalam mengukuh dan mengembang potensi ahli-ahli keluarga di samping dirinya sendiri. Dengan itu, wanita secara langsung terlibat dalam memutuskan perkara-perkara berkaitan dengan pengurusan rumahtangga, pendidikan anak-anak dan masa depan keluarga. Isu-isu yang terpancar dari ketiga-tiga aspek peranan yang disebut tadi melibatkan terlalu banyak tekanan keatas kehidupan wanita .

Disamping itu isu-isu kewangan, persekolahan anak, hubungan kekeluargaan, keselamatan, kesihatan dan akhlak anak-anak, juga yang lain-lain lagi menjadi tumpuan para wanita saban masa.

Unsur gejala sosial yang negatif yang melanda masyarakat turut menjadi kebimbangan wanita. Kini, menjaga keselamatan keluarga sendiri, memastikan ianya baik dan bahagia tidak cukup untuk menjamin kemaslahatan mereka apabila ahli-ahli keluarga berada di luar rumah. Gejala penyalahgunaan dan penagihan dadah, jenayah yang semakin menjadi-jadi, khususnya di kota dan bandaraya, ancaman budaya yang merosakkan dari internet, masalah disiplin yang tidak kunjung selesai di sekolah-sekolah yang melibatkan gangsterisme dan seribu satu macam gejala sosial terus mengancam keharmonian dan kesejahteraan institusi keluarga. Malah satu kajian di Lembah Pantai yang dilakukan oleh satu badan penyelidik bebas berkenaan masalah yang paling kritikal dikawasan tersebut menunjukkan bahawa masalah jenayah merupakan masalah yang paling utama menjadi kerisauan penduduk setempat.

Jika keadaan ini berterusan dan menjadi semakin parah ianya akan memberi tamparan hebat yang negatif kepada institusi keluarga.Di khuatiri bahawa wanita tidak akan dapat memainkan peranan mereka dengan berkesan disebabkan persekitaran yang merungkai segala pembaikan yang telah terlaksana dan terbina dek kaum wanita didalam keluarga.

Tekanan hidup yang mengasak ekoran dari keperluan mencari nafkah, ketegangan yang terbit dari tuntutan kerja luar rumah serta tuntutan sara hidup yang tinggi turut memberi kesan negatif kepada kewibaan institusi keluarga sebagai tempat tinggal, pelindungan dan perkembangan bagi para ahli-ahlinya.

Dalam era di mana dwi-kerjaya sudah menjadi budaya kehidupan banyak keluarga, ketiadaan atau kekurangan sistem sokongan kepada wanita berdwi kerjaya tentu sekali akan meninggalkan kesan jangka panjang yang mendalam

Wanita yang menjadi suri rumah juga tidak terkecuali dari mempunyai tekanan-tekanan yang tersendiri. Dalam satu insiden tidak berapa lama dahulu, kita saksikan seorang ibu telah menjerut dua orang anaknya yang berumur 5 tahun 7 bulan dan 7 bulan akibat kegagalan mengawal diri dan perasaannya.

Walaupun kajian terperinci perlu dilaksanakan dalam mengukur tahap kebahagiaan atau sebaliknya rakyat Malaysia, khususnya mereka yang berkeluarga, banyak kejadian dan laporan-laporan yang dipaparkan diberbagai jenis media dan pengaduan-pengaduan langsung dari individu menjelaskan bahawa jika tidak diberi perhatian, gejala-gejala yang boleh menjejaskan keutuhan institusi keluarga akan menjadi fenomena biasa seperti yang sedang berlaku di negara-negara maju. Pelancaran program SK2, satu kaunselor, satu keluarga juga memberi isyarat bahawa masalah-masalah yang melanda institusi keluarga memberi kesan negatif kepada kesejahteraan ahli-ahli keluarga dan institusi keluarga di Malaysia.

Pemberdayaan wanita yang sebenar hanya akan berlaku apabila kaum wanita bebas daripada dibebani dengan masalah luaran atau persekitaran yang kemudiannya mempunyai kesan atau membabitkan kemaslahatan dalaman keluarga. Pemeliharaan keutuhan institusi keluarga serta pemuliharaan segala bentuk kepincangan didalamnya mesti di laksanakan segera

Wanita KeADILan berpendirian bahawa perlu ada satu dasar yang di wujudkan oleh KPWKM untuk memastikan keutuhan institusi keluarga terlaksana. Setakat ini masih belum kelihatan ada Agenda dan Pelan Tindakan yang nyata dari Kementerian berkenaan perihal pembangunan keluarga dan juga komuniti. Jelas dari Dasar Wanita Negara Malaysia bahawa Agenda Pembangunan Keluarga tidak termasuk didalamnya. Yang ditekankan dari aspek pembangunan keluarga selama ini hanyalah merupakan aspek kesihatan dan juga perancangan keluarga. Akan tetapi saya ingin menegaskan disini bahawa bukankah nama yang di beri bagi Kementerian ini adalah “Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat.

Amat mengecewakan sekali – Dasar Wanita Negara yang 30 tahun wujud pun belum dapat dipenuhi segala pelan tindakannya, tambahan pula gagal mewujudkan Agenda Pembangunan Keluarga dan Pambangunan Masyarakat dimana kita iktiraf sebagai tunggak kepada asas pemberdayaan wanita yang sempurna

Aspek Kritikal kearah Pemberdayaan:

3. SISTEM PENDIDIKAN

Kelahiran para remaja dan dewasa yang sempurna bukan semata-mata terletak kepada pencapaian akademik yang gemilang. Tetapi itulah yang diangkat-angkat sebagai yang terbaik dalam penilaian seseorang insan. Berita-berita media arus perdana sentiasa melakarkan di muka depan, pencapaian-pencapaian terbaik peperiksaan di peringkat nasional. Begitulah di antara manifestasi sistem pendidikan Barisan Nasional walaupun dari segi falsafah dan tujuannya, penekanan ialah kepada pembangunan dan pencapaian yang seimbang.

Falsafah pendidikan negara menyebut:

“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”

Dalam konteks Dasar Wanita Negara, falsafah pendidikan belum menjelaskan kesepaduan di antara aspirasi agenda wanita dan sistem pendidikan negara. Jika diselidiki, agenda pemberdayaan wanita sewajarnya diserap di dalam sistem pendidikan negara kerana suatu budaya hanya mampu ditanam dan dikukuhkan apabila disemai dari awal dan melalui proses yang mantap untuk dapat mencapai tujuan-tujuan yang dikehendaki.

Proses yang mantap untuk menjayakan pemberdayaan wanita wajib bermula dengan kepekaan terhadap konsep gender itu sendiri oleh para penggubal dasar dan kakitangan kementerian serta jabatan-jabatan pendidikan negeri dan daerah serta guru-guru dan pihak pengurusan sekolah dan institusi tinggi awam.

Kementerian Pembangunan Wanita telah dipilih untuk menjadi fasilitator dalam memastikan bahawa konsep gender dihayati oleh keseluruhan jentera kerajaan. Arena pendidikan adalah di antara lapangan yang paling subur dan sesuai untuk menghasilkan anjakan pemikiran yang berbentuk patriachal kepada gender sensitif yang bertujuan mencapai kesaksamaan gender yang memungkinkan pemberdayaan wanita Malaysia.

Walaupun sudah ada berbagai mekanisme seperti Gender Focal Point dan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kesaksamaan Gender, pemberdayaan wanita masih jauh dari sasaran yang dikehendaki. Insiden terbaru, Samy Vellu pula membuat kenyataan seksis dengan merujuk keadaan parlimen yang mengalami kebocoran itu seperti wanita yang sudah tua, di mana beliau menyebut bahawa wanita cantik selepas 50 tahun tidak akan kelihatan cantik lagi. Jika para menteri dan ahli parlimen sendiri begitu lalai dengan ucapan-ucapan mereka yang langsung tidak peka gender, bagaimanakah boleh agenda pemberdayaan wanita yang dihasratkan oleh Dasar Wanita Negara dicapai segera? Persoalan kesaksamaan gender dan pemberdayaan wanita ini kelihatan seperti tidak mendapat tempat di pemikiran dan hati ramai para pemimpin BN.

Oleh itu, risiko wanita dihina dan ketidaksaksamaan gender akan terus berlaku. Sebahagian sebabnya ialah bila sistem pendidikan, sebagai mekanisme agen perubahan untuk merealisasikan dasar negara seperti Dasar Wanita Negara, telah tidak berjaya memikul tanggungjawab untuk memastikan pemberdayaan wanita itu berlaku dan tersebar luas di kalangan masyarakat. Ia terbukti bila terdapat hampir 70% wanita di universiti tetapi jumlah kritikal 30% perwakilan wanita di setiap peringkat membuat keputusan tidak berlaku. Bahkan jumlah menteri wanita hanya 10% daripada jumlah bilangan para menteri kabinet.

Sistem pendidikan negara belum berjaya melahirkan anasir-anasir yang bersedia untuk melaksanakan pemberdayaan wanita dari kalangan lelaki yang memegang tampuk kepimpinan di setiap peringkat pentadbiran negara. Indeks Jurang Gender Malaysia (MGGI) yang mengukur aras hak-hak asasi dan jurang kesaksamaan gender, juga jelas memperlihatkan berlakunya ketidaksaksamaan gender di kalangan masyarakat Malaysia. Dalam penyenaraian MGGI, Malaysia berada di tangga ke 75 daripada 115 negara; pencapaian paling buruk di kalangan negara anggota Asean yang terlibat.

Aspek Kritikal kearah Pemberdayaan:

4. PERANAN ‘CIVIL SOCIETIES’

Walaupun diakui penting dan bermakna sekali peranan dan badan-badan bukan kerajaan, NGO dan civil societies dalam melonjakkan usaha untuk sampai kepada kesempurnaan pemberdayaan wanita, ia juga dilihat sebagai tanda kelemahan Kerajaan BN dan Menteri Wanita untuk memikul dan seterusnya merealisasikan amanah tersebut. Amatlah dikesali juga, bahawa dengan segala sumber tenaga, jentera kerajaan dan keupayaan kewangan yang tinggi, Menteri Wanita masih belum berjaya untuk menganjakkan secara signifikan pemikiran penggubal dasar dan mereka yang berpengaruh di dalam proses membuat keputusan untuk memasyhurkan pemberdayaan wanita dalam masa hampir 3 dekad ( 30 tahun) Dasar Wanita Negara telah wujud.

Peranan NGO amatlah mencabar dalam konteks Malaysia masih belum mengamalkan kebebasan maklumat (freedom of information), dan masih dipakai Akta-Akta yang mengongkong rakyat, seperti ISA, OSA serta masih berlaku sekatan kebebasan akhbar.

  • Sewajarnya gerakan NGO sentiasa mendesak kerajaan untuk lebih telus dan bertanggungjawab dalam usahanya untuk mengotakan janji-janji mereka yang diutarakan dalam konvesyen dan persidangan yang sertai, seperti CEDAW, MDGs dan lain-lain yang menekankan soal-soal pembasmian diskriminasi gender dan pemberdayaan wanita.
  • NGO juga berperanan mempromosi kesaksamaan gender dan pemberdayaan wanita dalam suatu gerakan bersama agar lebih memberi kesan dan membawa perubahan yang diingini. Usaha ini, wajar mengatasi batasan aliran politik dan agama kerana isu keadilan untuk wanita merangkumi semua ras, kaum, penganut agama dan ahli-ahli politik tanpa mengira dari parti pembangkang atau yang memerintah.
  • Bagi memastikan tindakan dan langkah yang tepat untuk pemberdayaan wanita yang sempurna, pengkajian dalam berbagai aspek isu wanita wajarlah dilaksanakan. Di sinilah juga peranan NGO yang berkesan. Input, analisis dan hasil kajian akan menjadi bahan yang penting dan berpengaruh untuk kerajaan menentukan langkah-langkah dan peruntukan bagi memenuhi pencapaian terbaik pemberdayaan wanita.
  • NGO juga berperanan melatih mereka yang berkenaan dan rakyat bagi menanam kesedaran tentang pemberdayaan gender. Latihan kesedaran perlu diikuti dengan latihan yang merancang, menyelia dan membangunkan mekanisme yang akan mengagihkan bajet dalam agenda pembangunan rakyat berdasarkan kepekaan gender yang menghasilkan pemberdayaan wanita di pelbagai peringkat pentadbiran negara seterusnya tersebar di kalangan rakyat jelata.
  • Peranan NGO sebagai kumpulan pendesak adalah untuk memperingatkan kerajaan bahawa keazaman dan kesungguhan politik yang mendalam adalah kunci kepada kejayaan agenda wanita dan pembedayaan wanita. Ciri sebuah pentadbiran yang berjaya ialah bila rakyat, khususnya NGO amat kurang kedengaran suara mereka kerana kerajaan yang proaktif tentang kepentingan dan keperluan rakyat tidak akan tunggu didesak untuk melaksanakan segala tanggungjawab.

AKHIR BICARA

Jelas Kementerian Pembangunan Wanita, keluarga dan Pembangunan Masyarakat,tidak mempunyai Pelan Tindakan yang menyeluruh. Beliau telah gagal dan terlalu kabur kefahamannya untuk menghayati Pelan tindakan Pemberdayaan diperingkat antarabangsa. Hasrat kaum wanita di Malaysia supaya Kementerian Wanita mengejar kayu ukur international bagi kesaksamaan untuk wanita tidak kunjung kesampaian dinegara kita hari ini.

Ternyata juga beliau jauh daripada mampu untuk menghayati konsep pemberdayaan yang kita maksudkan dalam konteks negara timur yang penuh dengan sifat dan ciri-ciri ketimuran demi membawa penyelesaian permasalahan didalam negara.

GAGAL GAGAL dan GAGAL lagi– itulah penilaian kita terhadap prestasi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat

Didalam kita berhadapan dengan PRU12, amat perlu bagi kita menyedarkan para wanita di Malaysia yang merupakan 54% penduduk negara berkenaan bagaimana Kerajaan Barisan Nasional tidak sungguh-sungguh didalam agenda pemberdayaan ini. Malah saya tidak ragu untuk mengatakan bahawa mereka BN hanya gunakan Kementerian ini sebagai gula-gula untuk mengambil hati pengundi wanita, seperti juga Kerajaan memberi gula-gula kepada Pegawai Kerajaan dengan pengumuman pendetailan kenaikan gaji yang baru diumumkan semalam.

Saya sarankan supaya ahli dan aktivis parti menggunakan isi ucapan ini sebagai asas kepada pembentukan dasar

Para Sidang Perwakilan yang di kasihi,

Sebagai kaum wanita kita akan terus berjuang untuk apa yang bermakna didalam hidup kita: –

Keluarga kita, anak-anak, kepercayaan dan sistem nilai, perbezaan pandangan dan perbezaan politik, semuanya akan ditangani dengan bijak. Kita juga akan melibatkan diri dalam perjuangan ini dengan penuh semangat, melambangkan kematangan serta komitmen, dengan perasaan kasih sayang serta juga sifat naluri keibuan kita


Saya punyai cita-cita dan impian dimana saya mengharapkan supaya kita dapat satukan semua wanita yang terlibat dalam arena politik tidak kira dari pembangkang atau pihak pemerintah untuk berganding bahu, bergabung tenaga dan bersatu demi memperjuangkan serta membela nasib wanita

Saya juga amat-amat meyakini bahawa sekiranya lebih ramai wanita terlibat dalam politik dan juga wanita dibenarkan membuat dasar, maka dunia akan menjadi lebih aman ( Perutusan Ketua Wanita Sempena Hari Ibu 2007)

Segala ini mungkin mimpi atau impian kini, akan tetapi bukankah masa depan itu bermula dengan satu impian?

“The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams”
– ELEANOR ROOSEVELT –

Selamat Bersidang !

Wassalaamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Hajah Fuziah Salleh

Ketua Wanita KeADILan

23hb Mei 2007

—————————————————————————————————————————-

 

MALAYSIAN WOMEN EMPOWERMENT AGENDA

 

 

Firstly, I would like to convey my warmest greetings to all representatives from all over the country, from Perlis to Sabah, those who come from nearby area or afar, as well as to the observers of this Congress. May all of us be given the strength and blessings by  Allah the Almighty in this struggle, which is full with challenges and tribulations.

 

This year’s Congress is being held  in a spacious and wonderful school hall. Prior to this we have had the experience of holding the Congress in various environments and venues, namely from a temple right up to a Five-Star Hotel. There were bitter memories as well as sweet ones.

 

Notwithstanding the above, being the people’s fighter, I believe we do not mind where the venue of the Congress is but what is more important is our ability to continue with our agenda to carry out our obligations and at the same time enable us to plan and chart out the Party’s future strategy and  struggle.

 

Allow me to express my heartiest appreciation to the management of Chung Hwa  High School for their willingness to accept us here for this year. They have displayed their utmost professional where they are ready to take the risks of facing the authorities by accepting us as their guests in their premise today. Thank you very much!!

 

 

DUN IJOK N.11 BY ELECTION

 

It has been almost one month since the Ijok by election was held and as I speak, the heat could still being felt.  For party workers who were on the ground, either the locals or who came from afar, the feeling of disappointment with the BN’s highhanded action during the said by election would never easily be erased. In Ijok, together we observed how UMNO-BN did  almost every thing to maintain their status quo even though the existing status quo represents the final symbol of  their false sense of  strength and  enormity.

 

Ijok by election had taught us a lot. One needs to be physically present on the ground in order to really experience and feel the tense of the surroundings. It was more  like a fierce battle field!! Of course we  could still vividly remember in our mind the red hat special unit covering almost every where, especially when we were organizing a gathering and ceramah. We would also not forget the experience on the first day  in Ijok during the procession of our candidate to the nomination centre  on the nomination day. There was almost a commotion when our group was roughly treated  by a group of UMNO’s Youth under the instruction of Khairy Jamaluddin, which later turned uglier  for a moment, while waiting for the police assistance who arrived late at the scene. This was subsequently followed by the BN’s “missile attack” in the form of plastic bottles with BN’s labels being thrown over the crowds, an incident  which had been published and shown nation wide in the media.

 

Oh yes!! From the nomination day until the polling day, the BN’s high handedness tactics and roughness continued without stopping!! Either from  BN’s maneuvers and strategies or due to our own strengths and weaknesses, there were a lot of lessons that need to be learnt  from the Ijok episode. Neither the tension environment during the detention of buses loaded with suspected phantom voters in Lunas by election  nor  the     intense campaign in Anak Bukit by election could match Ijok’s ; Ijok was really like a war zone!!!

 

The most important question for us now is : If the issue of phantom voters did not exist or if there was no manipulation such as the  names of  voters, who were genuine voters in the 2004 general election, suddenly went missing from the electoral list issued by SPR dated 4 April 2007 ; If there was no vote buying tactics based on sweet promises made by  the Ministers or  if  there were no express projects which were being carried out 24 hours continuously throughout  the election campaign period, could we have won?? Would there be a possibility that Tan Sri Khalid Ibrahim  is now a Yang Berhormat and  also a Member of Selangor State Assembly?

 

 

IJOK , SISMEP & OPERASI ANJAK

 

The most interesting thing in the Ijok by election was the opportunity by the Party to apply a system developed internally  called  SISMEP(Sistem Menang Pilihanraya Umum ke 12). The Central Election Committee (JPRP)  and SISMEP was proven to be of great assistance to the Party workers who were carrying out the ‘culaan’ process which had enabled them to meet the voters more easily. This was due to the ability of the system to rearrange the electoral list according to their addresses rather than based on the IC Numbers. This had greatly helped especially the Party’s women workers’ tasks.

 

Furthermore , what is more exciting for us is when SISMEP12 was successfully  integrated  with OPERASI ANJAK system developed by Wanita KeADILan Pusat and both the systems when applied in the correct, systematic and disciplined  way, had produced astounding results, whereby the Party workers managed to :-

 

  • Identify and build electoral list by classifying them into 4 categories namely : BN, Opposition, On the fence voters and Doubtful voters( doubtful means deceased, unidentified by the house occupants, already moved out, non existence addresses or weird cases where there were too many voters with the same address). These information would then be keyed in into SISMEP12  Ijok to assist PACA during the polling day.
  • The Party’s women workers would then manage to put together a strategies to

      woo the support especially on the fence voters towards supporting the Party using            the technique and expertise learnt in the TOT (Training of Trainers) session           organized by the Central Women Committee in early January 2007.

·         The monitoring system and feedback system are also effective in assisting the workers to take  follow up and corrective actions, wherever necessary.

 

The results were very encouraging to all of us when we noted that there were an increase in the percentage of the votes,  if compared to GE 11 in 2004 , in the areas where both systems were diligently applied. There were cases where the increase were immaterial  but in certain incidences the increase were significant. Even the results in Tuan Mee polling station, which is under the care of our host i.e. Negeri Sembilan, and was categorized as the most difficult area, had shown improvements albeit little. There were also cases where new members have been registered  besides  the new JDM-Jawatankuasa Daerah Mengundi that managed to be established. Congratulations to Negeri Sembilan!!

 

The lesson that ought to be learned is that we now possess a very good system!! The integration of SISMEP12 and OPERASI ANJAK has enabled us to work in a larger and complete system. The more  exciting news to us today is the availability of  DUN Ijok’s  complete and up to date electoral list,  where the inclination of each voter could now be identified. Arising from this, Kuala Selangor workers  can easily carry out their works in Ijok, using the information obtained and by focusing their efforts to get closer to those who have been identified as on the fence voters. The shift of on the fence voters would be the determining factor in winning or losing the GE 12 since it involves the necessary increase in the number of votes needed to win.

 

In my opinion, THERE WAS NO EASY WAY TO WIN!!. The experimental experience of using SISMEP12 and BKS(Borang Kaji Selidik) in Ijok had created the unnecessary tensions among some of the  women  workers since there were incidences, where their colleagues themselves condemning the effort by citing insufficient  or inappropriate  time  to conduct the BKS. There were also those who could not care less with the OPERASI ANJAK system, whilst others had even made a stand that this was only a ‘tool’ used  by the women workers which did not benefit all.  Some of them were only eager to hold a mass gathering(ceramah umum)  or ‘ceramah kelompok’, which were easy to organize but was ineffective due to the fact that the ‘ceramah umum’ were only attended by the Party supporters.

 

OPERASI ANJAK reiterated that programmes such as persuading the voters and ‘ceramah kelompok’ must target those who were sitting on the fence, which was a more difficult task to accomplish. This had resulted in some of the members giving up early or cynically dismissed such idea since it demands all workers to go out of their respective comfort zone, changing their normal modus operandi into abnormal or new methodologies.

 

Notwithstanding the above, in the end most of us subsequently recognized the powerful system that we possess. We believe that if the system was not put into its proper use, it would be a waste to ourselves, not to other parties. We may like to carry out our tasks like we normally do, which, of course , may produce normal results or alternatively we choose to be committed to implement a new system  that  can make us survive. Nevertheless, Wanita KeADILan would like to emphasize here in this Congress that we are committed to use SISMEP12, implement BKS as well as OPERASI ANJAK. Therefore, in order to face the coming General Election  12, Wanita KeADILan would like to suggest that the Party should emphasize the usage of  the overall SISMEP and OPERASI ANJAK in all Parliamentary areas, where KeADILan candidates are expected to contest in the coming GE 12.

 

THE WORLD AND WOMEN’S TODAY

 

Approximately half of  the world’s population are women. The same statistics goes with Malaysia, where about 50% of its population are women. With this large human resources base, governments all over the world are responsible to implement the best for women where women already play important roles in contributing to the betterment and development of the world as well as the society. Apart from the reproduction function, women should also ensure that the family institutions remain strong and intact,  the culture is preserved and  the values system is maintained, besides ensuring  that the vision and legacy of today’s generation continue to exist in the future.

 

Notwithstanding the above, we noted that in some parts of the world, women and children are still deprived of the basic formal education. Changes that occur  in the manpower sector are unable to balance with the good support system needed by the working women, even in some of the quite developed countries. Many women in this world are still in the disadvantaged position to receive quality medical attention and services. Domestic violence against women is still a problem without an effective solution whilst women and child trade has become too difficult to eliminate. As a conclusion, there are still a lot of issues concerning women that need to be addressed in various parts of the world in order to realize a dream of a secure and safe environment for women.

 

 

MALAYSIAN WOMEN

 

All this while, Malaysian women were said to have enjoyed various facilities and privileges, as reported based on assessment made in the National Women Policy.

 

The above statement of course can be challenged, what more when the Malaysian Gender Gap Index (MGGI) which was published recently obviously showed that Malaysia has a long way to go in fulfilling the needs to increase the level of understanding and the implementation of gender equality policy. We hope the implementation of gender equality policy should be able to eliminate gender discrimination in various areas including the medical services, education and economy sector as well as all women empowerment aspects. 

 

In Malaysia, there already exist laws which deter the discrimination of an individual based on race, religion or gender. Unfortunately, the current reality with regard to the conditions of women does not actually reflect of what have been provided for by the said law.

 

Can we justify that there was no discrimination if a Malaysian woman could be expelled from her employment just because she chose to become pregnant? (A case of Ms Beatrice where it was alleged that her pregnancy had affected her ability to carry out her tasks as a stewardess)

 

Recently there was also a case where a Member of Parliament (“MP”), who happened to be a woman, was  ridiculed  with a sexist remark without her getting the necessary defense in the noble House of Parliament. The MPs  from Jasin and Kinabatangan who were involved in the despicable act had only offered an apology after being pressured to do so for some time. If this was not a  discrimination, so what was it??

 

 

WOMEN EMPOWERMENT

 

The topic of my keynote address for this year is  “WOMEN EMPOWERMENT AGENDA”. The terms PEMBERDAYAAN comes from the word “DAYA” which means to give energy, ability or strength. Perhaps the term is quite new to all of us in Malaysia. The  term normally used is to XXXXXXXXX  which means to give the authority,  to approve or to give consent. The term EMPOWERMENT is believed to be the most appropriate expression to be used in this speech.

 

Empowerment means a process of giving the ability or strength to women whilst empowerment involves a process to give power. Thus, Empowerment provides a better and relevant word because it symbolizes the strength which resulted from within an individual whilst empowerment is the strength which comes from the outside arising from an award or outside force.

 

In our neighbouring country Indonesia, the term empowerment is much more widely used and even a Women Empowerment Ministry has long been established, where its function is all about women empowerment.

 

Of course, one vital question will be asked: “Are Malaysian women not sufficiently rejuvenated”??

 

The empowerment agenda is supposed to involve a number of aspects, with the objective to guarantee the well being of women from the physical, mental, emotional, spiritual, intellectual and social aspect in order for women to play their roles within the family, society and the country.  In this respect, they will continue to give the best in the areas where the women involve, either in their traditional domain or non-traditional domain.  I believe that if women were sufficiently rejuvenated, the country would prosper and the whole civilization could be built.

 

 

EMPOWERMENT CONCEPT

 

Women who are in the state of well being shall be able to produce a good product.  Quality that exists inside a woman is expected to strengthen the culture, values, vision and legacy of the country.

 

A rejuvenated woman is an individual who is able and capable to overcome all constraints and limitations either from within or outside herself in order to realize her survival agenda.  She would also possess a positive approach on all issues that baffled many people.

 

Furthermore, a complete empowerment would enable to produce a woman who is not only being rejuvenated inside herself but also enable to become a dynamic agent of change, continuously monitoring and pioneering change agenda, supporting the truth and justice principles at all time and places without any prejudice.

 

The above type of women would definitely capable to ensure that any agenda in the country would incline towards a fair wealth distribution policy, gender sensitive regulation and laws  without any discrimination,  a transparent and fair administration at all levels of the country. Malaysian women with the statistic of over 50% from the nation’s  population are yet to  play  their roles effectively, partly due to the shortcomings in achieving the target stipulated in the National Women Policy, where strategically the empowerment agenda has not reached the level as expected.

 

This is the type of women which we need in order to successfully implement the EMPOWERMENT Agenda towards championing the truth and  justice principles. The said aspiration will not able to reach the expected level so long as neglect from the many angles, discrimination, domination and violation of the women’s rights remain and continue to occur.

 

In order to implement the real empowerment among the women, critical aspects below must be observed. They are :-

  1. Understanding and Implementation in respect of Gender Equality
  2. Preservation and Restoration of the Family Institution
  3. Educational System
  4. The Civil Societies Roles

 

 

UNDERSTANDING AND IMPLEMENTATION  OF GENDER EQUALITY

 

Gender equality is the main issue in achieving the objectives of the Millennium Development  and  it has been a critical factor towards the formation of a fair and tolerance environment. The environment here means the critical development of the children, which should be well balanced and harmony during the children’s journey to become a gender sensitive adult.

 

Nevertheless, gender discrimination continues to occur in every nook and corner of the world. We should assess the discrimination towards women throughout their lives- and then determine what appropriate steps taken to eliminate the gender gap.

 

The understanding towards gender concept and implementation of gender equality is the first foundation in ensuring the gap is put aside and the women empowerment in its true sense could be implemented.

 

 

ISSUES ON GENDER EQUALITY

 

  • Gender equality creates an environment that benefits women and children. A rejuvenated woman would own healthy and well educated children who would be able to change their society
  • Discrimination is said to occur when a little girl or a woman is denied access to the necessary education or employment , when a son is given a priority over a daughter and when violence and contempt occurs based on gender
  • Women should be given their rights to determine their own lives and their children- at home, work place and in the political arena
  • It has been proven all over the world that rejuvenated women who are able to make their own decisions, send their kids especially their daughters to school.
  • One research found out that 15 million children in South Asia and Sub Sahara in Africa would not suffer from any disease if the women have the rights to express themselves in their houses (i.e. to wash their hands before start eating)
  • The number of women in the employment sector has increased, but little efforts are being taken to improve the working conditions, recognize the workloads that are not being paid or provide the appropriate nursery services for their children
  • For most of the women, the workloads that are not being paid have taken a lot of their time. Even though they are working outside their homes, the working women continue to carry out domestic chores.
  • Women who are being employed outside their homes on average receive lower salary than their male colleagues.

 

 

GENDER MAINSTREAMING

 

Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil, the minister of Women & Family Development had also emphasized in her speech to the Council that Gender Mainstreaming was one of the critical means but this is yet to be implemented effectively due to the absence of critical mass represented by women in the decision making process.

 

As a matter of fact, the women’s opinion in issues that are relevant to the women themselves are yet to be placed within the mainstream society.  In one of the very disappointing incident, the said Minister was forced to delay the women’s request for 90 day maternity leave which is in line with the United Nation Millennium Target, with the purpose of giving priority to the health and needs of women after giving birth.

 

She had later announced 84 day maternity leave, an increase from the current 60 days. However, this is still not sufficient according to the UN’s standard.

 

Without the Gender Mainstreaming, society, especially the men will take for granted and could not care less on matters that were very important to women, which could threaten their physical well being or even their lives, emotionally, mentally and also on the relationship between the mother and the child which was proven to be affected in the long term.  It would also retard the women’s capabilities in carrying out their main functions.  Therefore, it would be a waste if there is a woman leader who is not gender sensitive or was forced to accede to the requests of those who are not gender sensitive.

 

Without wide spread gender mainstreaming, we would expect that naïveness in understanding the women and their needs and also issues relating to women’s interests would occur, and thus would lead to injustice and discriminations towards women.

 

Wanita  KeADILan is taking a stand that:

The men’s gender sensitivity is also a critical factor in successfully implementing the women empowerment agenda.  Therefore, concrete efforts in Gender Mainstreaming, either through incentives of regulations which compel the needs for its awareness, should be publicized and subsequently understood and practiced by the society. By involving the men and their sons in achieving the gender equality would later turn them(men and their sons) as supporters and an influential couple in Gender Mainstreaming.

 

KeADILan Women also reiterates its stand to see a more concrete Action Plan by the Ministry and demands Dato’ Seri Shahrizat to be more committed in the implementation of Mainstreaming Gender  agenda.

 

The deplorable phenomena occurred due to the following factors:-

 

  • Absence of the necessary political will from the Government
  • Incapable of using the existing Technical Expertise
  • Absence of the Due Care and Accountabilities
  • Failure to create a successful Internal Organizational Culture

 

All of the above failures are in line with what were reported in the The Gender Audit: A Process for Organizational Self Assessment and action planning. (1999. p.2) as shown below:-

 

  • Our experience ….. consistently highlights the significance of four important elements in transforming gender blind organizations into gender responsive ones:

 

  • Political Will – evidence when top-level leadership publicly support gender integration, effectively communicate the organization’s commitment to gender equity, commit staff time and financial resources, and institute needed policies and procedures.

 

  • Technical Capacity – evidenced in increased staff skills in gender analysis, adoption of new systems for gender disaggregated data, and the development of gender-sensitive tools and procedures;

 

  • Accountability – evidenced in institutional incentive and requirement systems that encourage and reinforce behaviours within individuals and within and organization as a whole; and

 

  • Organizational Culture – evidenced in a gender-balanced staff, a gender sensitive governance structure, and the equal valuing of women and men’s working styles.

 

 

Chronology Towards the Achievement of  Minimum Target of 30 % within the Party

 

Year                Action

______________________________________________

 

2000                    Recommended that >30% of women representatives at all levels to            make decisions  at the Annual General Meeting

 

2001-2006              Train and prepare the Women to accept the 30% challenge.

 

Encourage the Women to play bigger roles in the Divisions and States (outside the Women wing)

 

2007               Nominate women candidates to sit in the high level decision making                                    within the party (Women are ready). The men should also be ready                            to accept the women’s presence and voices in order to achieve the gender                        equality agenda.

 

The Importance of Women Involvement of at least 30%

 

  • A research has shown that women’s involvement had brought down the  rate of corruption in the country’s administration and the research noted that women are more honest and less likely involve in corruption cases compared to men
  • The involvement of women on the negotiation table and the reconstruction of post-conflict  had managed to aid the children- however,  women were rarely invited to such event

 

It is worth to note here that Wanita KeADILan has been highlighting the gender sensitivity issues since year 2000, together with an organized action plan. We are now seeing the results, where the said agenda has shown the following achievements:-

 

 

Wanita KeADILan involvement within the Party to achieve the 30% involvement target compared to Malaysian Women

 

 ·   National Level

Parliament                                     10.6%

State Assembly                              6.3%

Employment–       Professionals  13 %

                                   Clerical            17.5%

                         –          Services          18.4%

·    Parti KeADILan Rakyat

MPT (2004-2007)                         15%               

States (2004-2007)                       14.3%

For top  5 posts and above           22 /167 bahagian 

(Latest figure  2007–2010 )            ?

 

2. PRESERVATION AND RESTORATION OF THE FAMILY INSTITUTION

 

A family institution is the most important unit within a country since all family units are the nucleus forming the society and later the country. Excellent families produce excellent country!!!

 

A woman as the family manager plays the major role in strengthening and developing the family members’ potential as well as herself. Therefore, a woman directly involves in deciding matters relating to domestic management, children’s education and the family’s future.

 

Issues that pop out from all the abovementioned   three(3) functions, involve a lot of stress on every woman’s life. Apart from the above, financial issues, children’s schooling, family relationship, security, healthcare and the children’s behaviour have become the focus of each woman at all times.

 

If the situation continues to deteriorate it will result in negative effect to the family institution. It is worrying if the women could not play their normal roles effectively due to environment that managed to pull down all the improvements that have been made or built.

 

The pressures of today’s life which keep on assaulting arising from the need to earn a living, tensions that arise from working outside homes, as well as the soaring of cost of living also contribute to the integrity of family institution as a home, a place to seek protection and development centre for its members.

 

In the era where dual-career has been the norms in life, the absence or lack of support system for dual-career women would definitely leave a deep effect in the long term. Women who are housewives are also not exempted from having the pressures of their own. In one sad incident not long ago, we witnessed a mother who had strangled both her children, aged 5 years and 7 month’s old respectively, due to her inability to control herself and her emotion.

 

The realization of Women Empowerment would only happen when the women were free from the problems that beleaguered them either externally or environmental factors that would later affect the internal well being of the family. The preservation of the institution’s strength and the restoration of all shortcomings that were discovered must then be implemented immediately.

 

Wanita KeADILan is of the opinion that there is a need for a policy to be established by the Ministry to ensure the strength of  family institutions continue to be preserved. To date, we are yet to see any Agenda and concrete Action Plans from the Ministry with regards to family as well as community development. I would like to pose this question to the Women Minister, is it not the name of her Ministry is the Ministry of Women, Family and  Community  Development?

 

It is very disappointing to note that the Women Policy that has been in existence for 30 years have not been fully implemented, apart from the Ministry’s failure to establish an Agenda for Family and Community Development, where we recognize them as the main thrust for the foundation of an effective Women Empowerment.

 

3.  THE EDUCATION SYSTEM

The education system functions to facilitate the agenda for empowering women.   However, it has not successfully contributed or significantly influenced the mindset of society toward that aspiration.  That is evidenced in the announcement of the Malaysian Gender Gap Index, where Malaysia fares poorly and lags behind all of the Asean countries involved.  

 

4.   CIVIL SOCIETIES

 

Although civil societies activism contributes toward realising the achievement of women empowerment, it also shows the weakness of the BN government and the Women Ministry to undertake and accomplish the task.   It is a grave disappointment when with all the human resources, government machinery, huge monetary resources, the Woman Minister has yet to be near successful in significantly shifting the thinking of policy makers in the 30 years of Dasar Wanita Negara.

 

 

LAST WORDS

 

It is notable that the Ministry of  Women, Family and Community Development, does not have a wholly integrated Action Plan.   The Minister failed and is blurred in her understanding of the Action Plan for the Empowering of Women.   The wish of Malaysian Women is for the Ministry is to pursue the international yarstick for gender equality which Malaysia is lagging so behind

Failed, failed and failed again – that is our asessment of the Ministry of the development of Women, Family and Community.

 

 

Dear delegates

 

The twelfth general election will be turning point for the party and the fate of all Malaysians.   In clashing with the iniquity of BN, we believe that we have the solutions to such a quandary, and the people are waiting to hear what we are offering the nation.

 

An independent survey, gauging the inclination of voters to vote KeADILan, reported that about 70% of voters did not know anything about the policy of our party.   They only know the existence of the party, and are exposed to the negativities and invented violence potrayed by the mass media.   My point is, we cannot control the media but we can control the way voters think.   What we can do is to approach them and inform them about the party and its policies, the economic policy, education, women and others.   Approach them (the voters), talk with them and let them know our sincere desire to Bring Change.   If it is time for change, and our party activits are sufficiently responsive to deliver this message of Change, I believe that nothing will stand in the way of Change when it occurs one day, for during that time, the Malaysian people will have obtain enough information, empowered, and  there will be  no phantom voters, and no BN trickery to stop voters from voting us.

 

The hope of the party is for us to work to make it a success.   In front of me are the pillars of and hope of the party.   Since the Congress in Ipoh 2004, the Women’s Wing of KeADILan have moved in tandum and solidly towards strengthening the party’s machinery.   Our achievemnet in building the  Women’s Division at the grassroots have been a showcase and cannot be denied; 62 Women Divisions suuceeded in conducting their anual general meetings in 2005, 92 Women Divisions in 2006 and this year 109 succeeded based on the SOP ascertained by the Women Wing.

 

Good work and congratulations to all.

 

 

With such an achievement, I feel proud to let go the rein of Wanita KeADILan as a proud mother witnessing her child’s great achievemnet.   Surely, Wanita now will move forward in contributing the best for the party.   I hand over the rsponsibility to those who will inherit the position of Head of the Central Women Committee.

 

Dear delegates

 

As women, we will continue to struggle for those things that mean much  to us; our family, children, belief and value system; differences in opinions and political differences must be handled with wisdom.   We will struggle on with the spirit that symbolises maturity and commitment, with love and motherly instincts.


I have a wish and dream where I hope that we can
gather all women regardless of those from opposition or ruling party to come together, to assemble our resources, united in our mission to better the lives of women.

 

I also believe that when more women join politics and are allowed to design policies the world will become a more peaceful place to live (see appendix-Mother’s Day Speech 2007).

 

Are all this a mere wish or dream…but doesn’t the future begin with dreams and wishes?

 

“The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams”
– ELEANOR ROOSEVELT –

Thank you, dear all.

 

Selamat Bersidang!

Wassalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

 

Hajah Fuziah Salleh

Head of KeADILan Women

23hb Mei 2007

 

May 26, 2007 - Posted by | Politics

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: