Fuziah Salleh

Mendamba Politik Baru

Rakaman telefon membeli undi

http://www.youtube.com/watch?v=eJSJM2ndbSo

May 1, 2007 - Posted by | Politics

6 Comments »

  1. Bersungguh-sungguhnya mamat cina haprak tu (ketua penerangan PKR ke?) nak suruh Hj. Ahmad tu kata akan bayar kepada pengundi selepas mengundi.

    Tetapi daripada perbualan di atas….. jelas bahawa apa yang di katakan oleh Hj. Ahmad bahawa apa yang di bayar adalah saguhati kepada pengundi luar yang balik mengundi.

    Ini bukan bayaran untuk beli undi la….. Kan Hj. Ahmad tu dah kata… “kita ada senarai pengundi luar!”

    Senarionya… biasanya pengundi luar akan diberikan sedikit imbuhan sebagai menghargai kesanggupannya balik mengundi. Apa yang dia undi?… yang itu tak ada siapa yang tahu….. Tak ada sesiapa pun yang boleh menentukan apa yang di pangkah oleh pengundi!

    Bagi BN…. saguhati itu diberi sebagai penghargaan kerana balik mengundi… bukannya nak beli undi! Kalau pengundi tu tak pangkah BN semasa mengundi, tetapi kemudiannya datang ke bilik gerakan BN minta saguhati tu…. apa nak buat.

    Bukan ada tanda atas dahi orang tu undi apa pun.

    Comment by Shifu67 | May 1, 2007

  2. Hj Ahmad said he could know whether the people he was going to give money to voted BN or not. Listen again.

    Comment by Kurt Ping | May 1, 2007

  3. Memang la…. dah BN yang bagi saguhati! Sedapat mungkin mestilah nak suruh undi BN. Kalau tak undi BN nak buat apa bagi, mintak dengan PKR la!

    Cuma, yang saya nak kata ialah…. Bagi BN…. saguhati itu diberi sebagai penghargaan kerana balik mengundi… bukannya nak beli undi! Kalau pengundi tu tak pangkah BN semasa mengundi, tetapi kemudiannya datang ke bilik gerakan BN minta saguhati tu…. apa nak buat. Adakah PKR nak bagi saguhati kepada pengundi luar yang balik mengundi BN?

    Macam mana Hj. Ahmad tu nak tau orang tu undi apa? Bukan ada tanda atas dahi orang tu undi apa pun!

    Pls….. jangan ada sesiapa pulak yang menjawab… “PKR tak pernah buat macam tu!”

    Comment by Shifu67 | May 1, 2007

  4. Where there is possibility of collusion, everything is Boleh.

    Election law says that it is illegal to provide monetary rewards for voting for a certain candidate. That extends to third parties.

    PKR tidak membudayakan perkara-perkara macam tu. Kalau ada sila maklumkan.

    Comment by Jon Yusri | May 1, 2007

  5. tq pengundi BN. Saya harap anda tidak jilat ludah muntah tinta darah dan nanah anda yang pangkah BN bila cakap pasal tol naik, tiada gula, minyak masak tak cukup, harga minyak kekal, syiling bumbung pejabat kerajaan runtuh, syarikat GLC lingkup satu persatu dan yang terbaru ananda krishnan dah beli semua saham maxis dan lepas ni tengok apa yang dia akan buat untuk kecairan tunai dan sapa2 dibelakangnya. kepada yang pangkah kerana dirasuah atau buta tuli pangkah depa sekalung tahniah kepada anda kerana apa yang anda lakukan ibarat mak bapa yang bagi 100% kuasa pada anak2 yang tak berakhlak mulia buatlah apa yang depa suka. bagi anak2 semua duit, harta, saham, geran tanah, rumah dan apa yang kita ada pas tu cakap pada depa buatlah apa yang hampa suka…………. bayangkan apa akan jadi? macam tulah orang BN. Kenali jiran anda satu ketika dulu yang sekarang ini dah jadi wakil rakyat misalnya mohamad Aziz Seri gading pernah kerja kelindan lori selepas seketika jadi MP berapakah kayanya? kalau anda dapat audit 100% berdasarkan gaji dan elaun itu ini yang dia dapat anda akan dapat jawapanya. kenapa tak percaya ke! tak makan nasi ke? kalau undi pembangkang kita nak check n balance kalau bagi kuasa kat depa bulat2 kepala kita depa jual 10 sen 20 sen

    Comment by simontempler | May 6, 2007

  6. Wahai pemimpin2 BN kami sebagai rakyat faham tanggung jawab dan beban anda sebagai pemimpin tapi kalau kuah saja dlm mangkuk bagi kat kami mana boleh! ibaratnya dalam kerja sosial orang melayu buat kenduri pakat la gotong royong. selalunya yang untung sikit dlm ramai2 tu tukang masak [pemipmpin la]. dia atur bajet dia beli barang masak. dia susah payah sampai habis majlis. orang yang menyertai majlis tak pernah pertikai kerana kredibiltinya. tapi yang datang dan menyumbang termasuk la tuan rumah akan marah kalau dia hanya hidang kuah dan mangkuknya saja. isinya semua dia dan sukusakatnya melampau kebas. kalau setakat untuk satu hari rumah tukang masak tak menanak nasi kerana bawa balik nasi kenduri agak-agaknya ada sapa2 nak marah tak? kalau ada sila angkat kaki. susah payah tukang masak tu jaga kualiti,kebersihan, masak sedap-sedap jangan lah kita atau tuan rumah nak berkira sangat . Tapi…… kalau la dia balun semua apa rasa anda? jawab la tuan-tuan yang bijak pandai khususnya saudara pengundi setia BN. kalau takat dia Pemimpin BN nak tlg kawan saudara mara kroni sikit sebanyak X kisah la sebab keja depa teruk juga macam kita nampak depa dok bertengkar dalam dewan parlimen tak ubah macam budak2 gaduh main aci lut. asyik tuduh kawan nu bodoh la kawan ni bodoh la (macam ni ni ka nak cari idea perbaiki kehidupan rakyat) nak kata bodoh (ayat nazri aziz) pun dia orang ni semua lulusan law. tapi kalau depa nak balun tak sangga2 mana boleh!

    Comment by simontempler | May 6, 2007


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: