Fuziah Salleh

Mendamba Politik Baru

Anwar Ibrahim: Harga minyak melambung

Semalam Kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pengurangan subsidi bahan api berkuatkuasa pada hari ini 5 Jun 2008. Harga bahan api, petrol dan diesel khususnya melambung sebanyak 41% dan 63%.

Sekali lagi, rakyat dibebankan dengan kenaikan keterlaluan!! Rakyat pastinya dirundung kehidupan rumit. Bermula dari harga minyak, menjalar ke bil eletrik, tertekan parah dengan kos pengangkutan dan harga barang keperluan lainnya.

Arakian subsidi minyak dikurangkan, tetapi persoalannya keuntungan Petronas yang jenuh melimpah tertiris dan bocor kemana? Tidak ada pertanggungjawaban waima kepada Parlimen sekalipun. Yang arif mengenai kedudukan kewangan Petronas hanya Perdana Menteri dan yang terserlah adalah Projek mega dan Koridor!

Rakyat bukan sahaja dinafikan maklumat malah limpahan dan habuan dari khazanah utama negara tidak dirasakan. Kemanfaatannya adalah buat keluarga dan kroni yang sekonyong-konyong dianugerah kontrak dan projek.

Inilah yang kami sering ungkapkan sebagai pengurusan ekonomi yang lembab dan tidak bertanggungjawab!

Amalan hidup pimpinan negara terus boros, pembaziran dan rasuah terus berleluasa.

Justeru itu kami membantah keras dasar Kerajaan UMNO-BN yang mengabaikan tanggungjawab dan membebankan rakyat. Setelah gagal mengurus ekonomi dan menjamin keselesaan hidup rakyat, pimpinan UMNO-BN seharusnya berundur!

Saya ulangi pendirian saya dan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga minyak dan meletakkan asas ekonomi manusiawi. Dasar tersebut harus menjurus kapada pertumbuhan segar dan pantas, namun tetap prihatin terhadap kehidupan rakyat.

ANWAR IBRAHIM

About these ads

June 5, 2008 - Posted by | Politics

15 Comments »

  1. Does Singapore not have a 3/4 fuel tank exit law in place? a Johorean or from The question is,are they enforced,as I visit Spore frequently in their vehicle,I’ve yet to be checked,they do it randomly once in a blue moon.And if you don’t know a few shops in Johor are installing a remote control gadget thats, when activated show fuel meter reading at full even when its at reserve.All this for RM200.Do some physical counting at the Causeway after 2300hrs.U will see the Spore “tourists” coming to refuel and U-turn.In what way are they contributing to Malaysia economy,other than buying fuel & cooking oil.You don’t see our officers checking for subsidised items at the checkpoint unlike in Rantau Panjang,Kelantan.The myth that Sporean spend during their visit could be confirmed in Carrefour or Giant carparks,they aren’t many.Yes,Spore govt is rich but mind U not the citizens,they’re are all heavily in debts after speculating their CPF in HDB flats. Just talk to any Spore driver,the main topic is still petrol,they bought their cars after the COE fell to all year low,but are stuck with more ERP gantry and fuel hike and driving a zero asset.We promote tourismn to take money from tourists but we Malaysian are so kind that we give them instead. Before the price hike for RM100 they could top up more that 50ltrs for that amount in Spore 20ltrs,so with each visit we gave away 30ltrs a good neighbour,Malaysia indeed.Don’t worry about Sporean not visiting Malaysia,where can they go beside Malaysia in their cars unless Indonesia took the initiative to built a Causeway from Spore to Jakarta.Why are we paying the same price when its ours.Would our mothers who sell kueh at 3 for RM1 sell it at the same price to their children.Once we finished our oil reserve,what are we selling next.Now its the best time to make money from Sporean why miss the boat.How many Sporean we see in Penang,KL or Malacca

    Comment by Lily Neo | June 5, 2008

  2. Does Singapore not have a 3/4 fuel tank exit law in place? The question is,are they enforced,as I visit Spore frequently in their vehicle,I’ve yet to be checked,they do it randomly once in a blue moon.And if you don’t know a few shops in Johor are installing a remote control gadget thats, when activated show fuel meter reading at full even when its at reserve.All this for RM200.Do some physical counting at the Causeway after 2300hrs.U will see the Spore “tourists” coming to refuel and U-turn.In what way are they contributing to Malaysia economy,other than buying fuel & cooking oil.They’re parasites or leeches.You don’t see our officers checking for subsidised items at the checkpoint unlike in Rantau Panjang,Kelantan.The myth that Sporean spend during their visit could be confirmed in Carrefour or Giant carparks,they aren’t many.Yes,Spore govt is rich but mind U not the citizens,they’re are all heavily in debts after speculating their CPF in HDB flats. Just talk to any Spore driver,the main topic is still petrol,they bought their cars after the COE fell to all year low,but are stuck with more ERP gantry and fuel hike and driving a zero asset.We promote tourismn to take money from tourists but we Malaysian are so kind that we give them instead. Before the price hike for RM100 they could top up more that 50ltrs for that amount in Spore 20ltrs,so with each visit we gave away 30ltrs a good neighbour,Malaysia indeed.Don’t worry about Sporean not visiting Malaysia,where can they go beside Malaysia in their cars unless Indonesia took the initiative to built a Causeway from Spore to Jakarta.Why are we paying the same price when its ours.Would our mothers who sell kueh at 3 for RM1 sell it at the same price to their children.Once we finished our oil reserve,what are we selling next.Now its the best time to make money from Sporean why miss the boat.How many Sporean we see in Penang,KL or Malacca

    Comment by Lily Neo | June 5, 2008

  3. Buat bantahan cara baru…… Semua rakyat Malaysia yang fikirannya rational, yang boleh berfikir secara matang, yang memang otak bukan pembelit….. dipendekkanlah .. yang bukan jiwa BN ……..lagi. …… Kita boikot cara semua kakitangan kerajaan swasta ambil cuti sakit, cuti kecemasan cuti….. apa-apa sahaja untuk seminggu. Biar kerajaan BN lumpuh…… biar makal shakti tentukan.
    Kita boikot secara kreatif….. Tapi yang pasti kerajaan BN tidak serius….. kalau betul berjiwa rakyat….. pasti ego di benak BN akan diketepi demi rakyat (tetapi mungkin ada perkara lain yang akan terbongkar) untuk mendapatkan idea dari saudara anwar ibrahim selaku mantan TPM yang menyatakan ada cara untuk menurunkan harga petrol.

    Comment by sobsok | June 5, 2008

  4. Saya ingin melahirkan rasa kecewa dengan pimpinan Pak Lah. Kenaikan harga yang melampau sejak pentadbirannya, tidak sesuai dengan prinsipnya “Berkhidmat Untuk Rakyat”. Sepatutnya beliau mengubah prinsipnya kepada “Menyusahkan Rakyat”. Adakah tidak ada cara lain untuk menangani masalah tersebut. Adakah kerajaan sekarang tidak pandai mentadbir atau beniaga? Sebagai pemimpin, sepatutnya rakyat dijaga dan dipelihara. Kenaikan gaji kakitangan awam baru-baru ini seolah-olah digunakan sebagai landasan untuk menaikkan harga barang sewenang-wenangnya. Tidak ada ada kawalan untuk mengawal kenaikan harga barang. Pak Lah seolah-olah bagai mengikut telunjuk orang lain.

    Comment by Roslee | June 6, 2008

  5. Hehe thanks zillion, Pak Lah.

    Org Malaysia, lepas ni pangkahlah dacing lagi.

    Comment by mrgo | June 6, 2008

  6. Tolonglah Dato’ Seri Anwar Ibrahim, saya rasa hidup sekarang penuh dengan tekanan….saya tak tahu sampai bila saya boleh bertahan dengan tekanan mcm ni. Hanya Dato’ Seri sahaja sekarang ini memperjuangkan nasib rakyat. Cukuplah dengan dolak dalih dan penjelasan yang tidak pernah jelas dari BN terutamanya Menteri hal ehwal pengguna. Dulu masa jadi ketua BBC cukup lantang juang nasib rakyat, sekarang apa jadi? Sekali lagi saya minta Tolong Dato’ Seri dengan kebijaksanaan Dato’Seri…BANTULAH KAMI…..

    Comment by Ilham Akhil | June 6, 2008

  7. UAE = RM 1.19/litre
    Egypt = RM 1.03/litre
    Baharain = RM 0.83/litre
    Kuwait = RM 0.67/litre
    Arab Saudi = RM 0.38/litre
    Iran = RM 0.35/litre
    Nigeria = RM 0.32/litre
    vanezuale = RM 0.16/litre

    sumber CNN.money.com

    Mana untung Petronas 80 billion..Kalau kerajaan BN bg subsidi 20 bilion pun dah cukup…Tan sri Nor Mohd Yaakop cakap, ” keutungan petronas akan digunakan untuk kegunaan lain akan datang’…. KEPALA HOTAK DIA….. tu belum kira lektrik naik 1 July ni….

    tu pasal la depa bg idea supaya x bg minyak kat org asing..huhu..itu bukan cara penyelesaiaannyee..

    memang harga minyak murah waktu dulu. tetapi tidakkah yang berlaku pada hari ini (kenaikan harga minyak) juga disebabkan inflasi dan penyusutan nilai dollar? sekiranya kita andaikan Perbendaharaan Malaysia punyai wang sejumlah 50 billion zaman Anwar (andaian sahaja). Tentulah wang itu sudah meningkat mungkin 100 billion. Seperti kdnk dan rizab bank Negara Malaysia. jadi masih ada sumber untuk menampung subsidi.Pro Kerajaan bercakap seolah olah hasil2 negara tidak pernah bertambah, maintain sahaja, yang naik hanyalah harga minyak yang boleh membebankan kerajaan. kita patut lihat sudut ini secara lebih makro. Apapun yang mendapat faedahnya bukanlah makhluk asing dari planet marikh tetapi rakyat negara ini juga…..siapa rakyat malaysia???sapa lagi kalo bkn kita yg sebesar plankton ni lah….

    cuba kita ingat balik dulu masa kerajaan naik harga….terutama najib kata ape ” kenaikan harga tidak dapat dielakkan kerana mengikut pasaran dunia. kerajaan tidak dapat mengawal kenaikan itu…. <-konon hero ar sgt2 !!..beselah,menteri yg cakap !!

    maka harga pun naik walaupun ramai bantah dan mengeluh terutama golongan miskin. bila harga dunia turun kemudian, apa pulak jawapnya ” walaupun harga turun kerajaan tak bercadang nak turunkan sebab masih menanggung subsidi yang tinggi…..<-sekarang apa sudah jadi???serupa gagak itam juga ada cakap…cet!!

    kalau tak nak minyak turun harga tak apa (mungkin sebab mereka punya kereta guna air atau udara sebagai bahan api).Sok lusa mana tau join kami jadi rakyat biasa yg besar plankton ni plak….time tu baru ada akai !! lagipun,kami tak kebulur&rakus nak mkn ikan besar mcm tok2 menteri ni semua…ikan bilis pun boleeeh…..sedar diri n sekadar alhamdulillah sudah…..

    sabar.. sabar..

    itula masalahnya..
    lps minyak naik last time pun
    org dh pikir sehabis cerdik..

    skg ni org ramai dh out of ideas..

    lps ni adakah aktiviti jenayah akan
    meningkat (sbb kos sara hidup melambung)? Pro Kerajaan adalah warganegara yang cukup cemerlang, gemilang dan terbilang – tak mahu susahkan kerajaan, biar diri susah (macam ibu mithali, hero filem hindustan atau guru yang menjadi lilin membakar diri). what a cliche!

    Satu Soalan akhir dari saya….harap ada yang sudi bagi jawapan:
    “mengapa minyak petronas dijual ke negara asing, sedangkan kita perlu membayar harga minyak antarabangsa????

    Hint:rakyat malaysia patut diberi subsidi utk harga petrol kerana kita ada petronas…….

    sekian,terima kasih…PEACE !!!

    p/s:najib ada kata harga minyak takkan naik masa pilihanraya dulu!
    apa lagi..moh la kita pakat ramai2 buat repot polis.. ada berani??huhu..

    takpelah… sabar lah… naik sikit jer tu… sian kerajaan susah2 utk kita…ada rebate,still ada subsidi lagi 3 kupang….

    kita susah2 skit takpe… terima kasih la kerajaanku…

    “sesungguhnya doa org2 yg teraniaya tu makbul…”

    Comment by war | June 6, 2008

  8. mai kita pakat ramai2 bunyikan hon kereta/motor pada satu hari & masa yang ditetapkan oleh datuk sri sendiri. biaq riuhrendah seluruh negara tanda kita protes !

    rakyak sengsara, negara kaya……

    Comment by idruszaiton | June 6, 2008

  9. Tiba masanya pemimpin PR juga mengeluarkan pendapat dan cadangan yang konstruktif untuk rakyat untuk mengatasi masalah ini. Membuat pendedahan itu bagus, tapi sampai satu tahap apa salahnya buat sesuatu yang membina pula. Buat masa ni, fikirkan cara yang rasional sama2 boleh meringankan beban rakyat. Bukan hanya masa untuk melaungkan semangat parti itu ini dan menabur janji pemimpin Pakatan yang boleh janjikan penurunan minyak. YB, apa peranan MP-MP yang telah kita undi dulu pada masa ini? Protes, mogok dan demonstrasi bukan cara yang sepatutnya, tapi nampak gayanya ini sahaja cadangan yang diberi MP Pakatan.

    Comment by pipitart | June 6, 2008

  10. harap pemimpin PR boleh membincangkan perkara ini dengan lebih serius. ini mungkin akan dapat memberikan kesan yg lebih baik berbanding dengan hanya berjanji. ini akan dapat memanfaatkan seluruh rakyat malaysia dan mencerminkan keprihatinan. jika hanya janji dan kata2 sahaja pada pendapat saya, hanya akan menaikkan kemarahan rakyat terhadap keadaan tetapi penyelesaiannya tidak ada

    Comment by bmaxtor | June 6, 2008

  11. Sudah tiba masanya BODOHWI yang gagal dalam subject statistic sewaktu pengajiannya dlm Ekonomi itu letak jawatan.Sepatutnya dia kencing dalam tempurung kemudian cermin dirinya samada muka dia itu layak tak sebagai PM.
    Setiap hari rakyat Malaysia membenci dan mencaci,mencemuh dan melaknati pemempin yang hanya sesuai untuk binatang di hutan.
    Semoga Allah SWT melaknati BODOHWI dan seluruh ahli keluarganya yang telah menyusahkan dan menipu rakyat Malaysia semoga ditempatkan di neraka saqar yang paling bawah.Amin.

    Comment by Amar | June 6, 2008

  12. PakLah penipu kita lihat carta dimana sebenarnya kedudukan PETRONAS dalam carta 100 syarikat terulung di dunia Islam.Mengejutkan negara OPEC yang merupakan export untama negaranya berasaskan minyak masih dibawah rangking PETRONAS.Click laman web ini sungguh mengejutkan keuntungan besar seperti ini tiada manafaat keatas rakyat Malaysia.

    http://www.dinarstandard.com/rankings/ds100/index.html

    Comment by Zulkarnian | June 6, 2008

  13. I have to agree with Amar…..
    Among all our Prime Minister I do think he’s the worst. Re-studied the econ, Management Behaviour, ect..should do good for him. At least he could realise how stupid he was to make such decision.

    Then again, a leader have to make unpopular decision…….but not sloppy decision.

    Ms Lily Neo point out some interesting point which involving our neighbour, the Singaporean.
    To banned and to charge the singaporean with a different rate of petrol like our Sharir Samad INTENDED to do is good idea at the time but obviously stupid as well.
    for those who travel up & down Singapore either for business or leisure, we all know about the 3/4 tank rule. Yes…..there some hanky panky at singapore side with regard the enforcement..ect…and putting up devices…etc… but I’m Malaysian and I don’t give a damn what goin to happen there… (sorry.)
    But the simplest way to tackle this problem, the Malaysian itself impose these tank capacity rule. Example, the come in th JB with 3/4 tank, they must leave to singapore with 1/4 tank. if not, fine them RM 1 million. HOW ABOUT THAT?

    and then the tambak johor problem…everybody in J.B know how sick it is the traffic is. Please go and check the second-link, very peacefull place to be. Yet, our EX- Work Minister, Semi Value, increase the toll rate at second link rather than tambak johor. Until now, I tried to figure out in what Business Study or Macro Economics book he refers to, to have such a darnned good ideas…

    Can somebody comment?

    To all Malaysian, “TOLAK BN”
    Cheers,

    Comment by Lokman | June 6, 2008

  14. kenaikan harga semua ini memang memeritkan. tidak ada guna untuk menuding jari sesama sendiri, lebih baik sama2 kita mencari jalan keluar, jalan penyelesaian untuk masalah ini. bercakap memang senang, nak melaksanakan adalah satu masalah.

    Comment by izzatdin | June 7, 2008

  15. Sy bersetuju satu bantahan secara aman diadakan iaitu dengan membunyikan hon untuk satu hari hari dalam seminggu.jgnlah pulak nanti BODOWI mengubal undang2,setiap kenderaan yang membunyikan hon akan dihadapkan ke mahkamah dibawah seksyen 39(b) yang membawa hukuman mati mandatori…..malaysia boleh……..pak lah boleh bengong……………..

    Comment by akubdkphg | June 11, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: